Tillbaka

Arto Haapala

Arto Kalervo Haapala
3.1.1959, Helsingfors landskommun

Kandidat i de humanistiska vetenskaperna 1982 (teoretisk filosofi) och filosofie magister 1984 (estetik), Helsingfors universitet
PhD 1988 (Philosophy), Birkbeck College, University of London
Docent i estetik 1989–, Helsingfors universitet

Visiting Professor in Philosophy 2015, Universidad de Murcia, Spanien
Professor i estetik 2000–, Helsingfors universitet
Tidsbunden professor i estetik 1995–2000, Helsingfors universitet
Affiliated Professor in Philosophy 2001, Temple University, USA
Visiting Professor in Philosophy 1999–2000, Lancaster University, UK
Längre hunnen forskare 1999–2000 och äldre forskare 1993–1995, Finlands Akademi
Assistent i estetik 1989–1993, Helsingfors universitet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig aktivitet

Forskningsteman:
Konstverkens ontologiska frågor, tolkning av konst, vardagens estetik, estetisk välfärd

Priser
Yrjö Hirn-priset av Finlands Förening för Estetik 2004

Bild: Heikki Tuuli
Text: Arto Haapala (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Laura Brunberg
Språkgranskning: Jonas Franzon

Minnesvärt från Helsingfors universitet

I år har det gått tjugo år sedan jag började arbeta som professor i estetik vid Helsingfors universitet. Vid mitten av 1990-talet var den ekonomiska depressionen (även då) som värst och existensen för läroämnet estetik var på fallrepet. Min företrädare hade gått i pension från en personlig extraordinarie professur, och det verkade inte finnas medel för en fortsatt professur i estetik. Som en tillfällig räddning fick vi en femårig gemensam professur som hjälpte oss klara av de svåraste tiderna.

Ett viktigt minne av lättnad är följaktligen att läroämnet efter den gemensamma professuren fick en ordinarie professur år 2000. Själv var jag då gästprofessor i Philadelphia i USA, och jag minns fortfarande väl att nyheten väckte entusiasm även bland mina dåvarande kollegor. För mig erbjöd denna professur en möjlighet att börja utveckla läroämnet systematiskt och ännu mer energiskt än förr.

Jag minns också ganska väl de talrika examensreformer och administrativa omstruktureringar som har ägt rum under de senaste tjugo åren: emellanåt har det varit tanken att stora enheter fungerar som ledstjärna, emellanåt har de delats upp i mindre enheter. Även här rör vi oss framåt i något slags cykler, kanske till och med enligt den eviga återkomstens logik.

En av de viktigaste motivationskällorna för det arbete som universitetslärare och forskare gör är att årligen se en ny och entusiastisk grupp av studerande påbörja sina studier. Om läraren bara kan upprätthålla entusiasmen och viljan till inlärning har hon eller han redan lyckats i sitt arbete. Det är lika givande att se en student slutföra sina studier. Att slutföra en pro gradu-avhandling eller doktorsavhandling är alltid en ansträngande process, och att utexamineras som magister eller doktor betyder för studenten en övergång till ett nytt livsskede. Nu och då stöter jag på mina tidigare studenter och känner onekligen stor tillfredsställelse då jag ser hur varierande och krävande arbeten de har.

Bild: Linda Tammisto.

 

Tillbaka