Anna Baijars

Förlagsdirektör, Gummerus, 2005–2008
Förlagschef, Gummerus, 2000–2004
Redaktionschef, Gummerus 1996–1999
Projektsekreterare, finska författarförbundet Suomen kirjailijaliitto, 1994–1996
Religionslärare, högstadiet Roihuvuoren yläaste, 1991–1992
Scripta, finska Rundradion, 1988–1990

Bild: Marek Sabogal

Text: Anna Baijars (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskare: Jonas Franzon

Mina bästa minnen från Helsingfors universitet

Jag arbetade så gott som alltid vid sidan om studierna, vilket gjorde att universitetet behöll nyhetens behag ända fram till slut. Promotionsfesten med tjo och tjim var en livad avslutning på studierna och har därför förblivit ett ljust minne för mig. Jag skulle unna alla studenter möjligheten att fira sin examen åtminstone såsom jag fick njuta av tre oförglömliga vårliga dagar i Helsingfors.

Andra minnen från Helsingfors universitet är Esa Saarinens röda skor, Hannu Riikonens encyklopedistiska grepp och Pekka Nummis framträdande som ett ivrigt Nabokov-fan. Matsalarna, biblioteken och kaféerna var härliga ställen, för man visste aldrig vem man skulle möta där. I själva verket är det sådana människor som jag bara råkade träffa på universitetet som har blivit en del av och berikat mitt liv.

Anna Baijars i promotionståget.​