Anna Baijars

Förlagsdirektör, Gummerus, 2005–2008
Förlagschef, Gummerus, 2000–2004
Redaktionschef, Gummerus 1996–1999
Projektsekreterare, finska författarförbundet Suomen kirjailijaliitto, 1994–1996
Religionslärare, högstadiet Roihuvuoren yläaste, 1991–1992
Scripta, finska Rundradion, 1988–1990

Bild: Marek Sabogal

Text: Anna Baijars (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskare: Jonas Franzon

Allt annat än stelt och styvt på institutet

Tack vare Helsingfors universitet fick jag som en av de första möjlighet att åka till Paris på Erasmus-utbyte. Jag hade tidigare tillbringat ett år som volontär på olika håll i Frankrike, så den franska livsstilen var jag redan väl förtrogen med. Mitt år i Sorbonne var en värdefull upplevelse med tanke på arbetslivet, mina studier i litteraturvetenskap och mina livsval. Jag kom också slutligen att skriva min pro gradu-avhandling om fransyskan Marguerite Yourcenar. Jag gläder mig åt att jag genom mitt yrke har haft möjlighet att göra fransk modern litteratur mer känd i Finland.

Frankrike förblev en del av mitt liv. I dag är jag styrelseordförande för Finlands institut i Frankrike och har möjlighet att delta i arbetet för en intressantare Finlandsbild i Paris. På institutet, som är beläget mittemot Sorbonne, presenterar vi finsk kläddesign, teknomusik, industriell design och mat- och stadskultur vid sidan om finkultur, vetenskap och konst. Finlandsbilden lever vidare och likaså begreppet kultur. Institutet är allt annat än stelt och styvt skriver den finska tidningen Helsingin Sanomat i sin artikel ”Instituutissa ei pönötetä”.

Finlands institut i Paris. Bild: Michael Toledano.​

Instituutissa ei pönötetä, Helsingin Sanomat 25.4.2015