Sakari Pesola

4.10.1963, Töysä

Filosofian maisteri 1995 (Suomen historia), Helsingin yliopisto
Filosofian lisensiaatti 2003 (kulttuurihistoria), Turun yliopisto

Historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Pohjois-Haagan yhteiskoulu
Muusikko (Kolmas Nainen, Moon Cakes, Luunelonen)

Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

Estetiikalla sisään, historian maisterina ulos

Sakari Pesola sai lukion jälkeen opiskelupaikan Oulusta vuonna 1982. Ala oli tuolloin outo kirjainyhdistelmä ATK.

– Auta armias, mitenköhän elämä olisi vienyt, jos sinne olisin mennyt. ATK:n sijasta päädyin opiskelemaan maanmittausta Teknilliseen korkeakouluun Otaniemeen.

Samoihin aikoihin 1980-luvun alkuvuosina Pesolan muusikkoura alkoi orastavasti kehkeytyä bändipuuhastelua vakavammaksi touhuksi. Oli keksittävä opiskeluala, jota voisi tarvittaessa opiskella kirjatentteinä, jos muusikon ura Kolmas Nainen -yhtyeen kanssa lähtisi käyntiin. Maanmittauksen kenttäharjoituksista oli paha irtautua keikoille. Pesola selasi Helsingin yliopiston valintaopasta ja hakukohteeksi valikoitui estetiikka.

– Äitini alleviivasi opinto-oppaasta kohdan ”Estetiikka ei suoraan valmenna mihinkään ammattiin.” Syksyllä 1984 sitten aloitin estetiikan opinnot Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa. Aika pian havahduin siihen, että estetiikalle ominainen teoretisointi ei ollut minulle ominaista.

Historia oli aina kiinnostanut Pesolaa, joten hän haki tasokokeiden kautta pääaineen vaihtoa. Historian opiskelun hän aloitti samana vuonna, kun Kolmas Nainen julkaisi esikoisalbuminsa eli 1986. Pesola teki bändin kanssa keikkakiertueita ja opiskeli siinä sivussa.

– Aika moni kurssi tuli suoritettua niin, että kopioin opiskelukavereilta luentomuistiinpanot ja menin tenttiin. Täytyy sanoa, että en ollut mallikelpoinen yliopisto-opiskelija. Kiitos erityisesti Leenalle, Marjolle ja Veijolle siitä, että ylipäätään valmistuin. Kun keikkojen välipäivinä tulin yliopistolle, niin olin aika pihalla siitä elämästä. Historia kuitenkin kiinnosti minua koko ajan, ehkä se sitten loppujen lopuksi on tärkeintä.

Sakari Pesola pohtii opintojaan keikkakiertueella vuonna 1994. Kuva: Jari Eklund.​​​

Kolmas Nainen -yhtye hajosi vuonna 1994. Pesolalla oli aikaa opiskella. Hän kirjoitti pro gradu -tutkielman kevyen musiikin historiasta. Tutkielmassaan hän tarkasteli 1900-luvun alkupuolta, jolloin musiikkia alettiin tuottaa radioon ja äänilevyille. Tuolloin musiikki tuli julkisesti saataville eri kanavien kautta eikä siinä enää ollut aina välitöntä kontaktia muusikon ja kuuntelijan välillä.

Pesola valmistui filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 1995. Muutaman vuoden päästä hän palasi yliopistolle suorittamaan opettajan pedagogiset opinnot ja yhteiskuntatieteestä sivuaineopinnot, jotta sai opettajan pätevyyden. Lisäksi hän on tehnyt lisensiaatin tutkimuksen Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineeseen: ”Suomalaisen populaarimusiikin tuotanto ja julkisuus 1925–1938” (2003).