Takaisin

Pirjo Kristiina Virtanen

Pirjo Kristiina Virtanen
5.1.1975, Karstula

Filosofian tohtori 2007 (Latinalaisen Amerikan tutkimus), dosentti 2013, Helsingin yliopisto
Filosofian maisteri 2000 (uskontotiede/filosofia), Turun yliopisto

Tutkija 2007–2015, Suomen Akatemia, Helsingin yliopisto
Jatko-opiskelija 2003–2007, Helsingin yliopisto
Projektiharjoittelija 2002, International Organization for Migration (Lissabon)
Hallinnollinen avustaja 2000–2002, Brasilian suurlähetystö Helsingissä

Tutkimusteemat:
Alkuperäiskansat, Brasilia, Amazonian alkuperäiskansojen sosiaalifilosofiat ja epistemologiat, posthumanismi, alkuperäiskansapolitiikka ja etnohistoria.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta

Palkinnot ja erityissaavutukset:
Useita tutkimusapurahoja mm. Koneen säätiö 2008, Bourse Legs Lelong (CNRS/France) 2008, Sariola säätiö 2006, Helsingin Sylff -rahasto 2006, Suomen Konkordia liitto 2004, Suomen kulttuurirahasto 2003.

Kuva: Mika Federley
Tekstit: Pirjo Kristiina Virtanen (Tomas Sjöblom, toim.)

Uusi alkuperäiskansojen tutkimuksen ohjelma

Pirjo Kristiina Virtasen tutkimushankkeet ovat käsitelleet muun muassa alkuperäiskansojen ympäristöfilosofioita, alkuperäiskansapolitiikkaa, alkuperäiskansojen nuoruutta, paikallista historiatietoisuutta sekä toimimista uusissa ympäristöissä. Häntä kiinnostaa erilaisten kulttuuristen käsitteiden käyttö, kuten käsitykset tiedosta ja ajallisuudesta, todellisuuden ja sosiaalisten tilojen tuottaminen sekä digiteknologian arkipäiväistyminen. Hän on työskennellyt yhdessä myös taiteilijoiden ja useiden kansalaisjärjestöjen kanssa.

Pirjo Kristiina Virtanen pitämässä puhetta Ljubljanassa 2012. Kuva: ZRC-SAZU.

Syksyllä 2015 alkava Alkuperäiskansatutkimus-ohjelma on Virtasen, Irja Seurujärvi-Karin, Lea Kantosen sekä useiden muiden kollegojen pitkäaikaisen työn tulos. Pilottiopintokokonaisuudessa opiskellaan monikielisyyttä, ympäristöfilosofioita, alkuperäiskansapolitiikka, alkuperäiskansojen taiteita, historiaa ja valtasuhteita. Monitieteinen ohjelma tarjoaa tietoa erilaisista oppimismenetelmistä ja opettaa jäsentämään todellisuutta kokonaisvaltaisesti erityisesti alkuperäiskansojen ekologisen tiedon ja ihmisoikeuksien kautta.

Apurinã-lasten kanssa Brasiliassa 2014. Kuva: Pirjo Kristiina Virtanen.

 

Takaisin