Pirjo Kristiina Virtanen

5.1.1975, Karstula

Filosofian tohtori 2007 (Latinalaisen Amerikan tutkimus), dosentti 2013, Helsingin yliopisto
Filosofian maisteri 2000 (uskontotiede/filosofia), Turun yliopisto

Tutkija 2007–2015, Suomen Akatemia, Helsingin yliopisto
Jatko-opiskelija 2003–2007, Helsingin yliopisto
Projektiharjoittelija 2002, International Organization for Migration (Lissabon)
Hallinnollinen avustaja 2000–2002, Brasilian suurlähetystö Helsingissä

Tutkimusteemat:
Alkuperäiskansat, Brasilia, Amazonian alkuperäiskansojen sosiaalifilosofiat ja epistemologiat, posthumanismi, alkuperäiskansapolitiikka ja etnohistoria.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta

Palkinnot ja erityissaavutukset:
Useita tutkimusapurahoja mm. Koneen säätiö 2008, Bourse Legs Lelong (CNRS/France) 2008, Sariola säätiö 2006, Helsingin Sylff -rahasto 2006, Suomen Konkordia liitto 2004, Suomen kulttuurirahasto 2003.

Kuva: Mika Federley
Tekstit: Pirjo Kristiina Virtanen (Tomas Sjöblom, toim.)

Pirjo Kristiina Virtasesta muualla verkossa

Sanni Saarinen, ”Intohimona Amazon”, Maailman Kuvalehti 5/2015. Haastattelussa Pirjo Virtanen kertoo alkuperäiskansojen tutkimuksesta.

Pirjo Kristiina Virtasen Indigenous Youth in Brazilian Amazonia. Changing Lived Worlds -teoksen esittely Palgrave Macmillanin sivuilla.

Taneli Lassila, “Alkuperäiskansat yksissä kansissa”, Maailman Kuvalehti 10/2014. Tiivis arvostelu Pirjo Virtasen, Lea Kantosen ja Irja Seurujärvi-Karin toimittamasta Alkuperäiskansat tämän päivän maailmassa -teoksesta.

Pirjo Kristiina Virtanen Academia.edu:ssa