Takaisin

Paolo Ribaldini

23.9.1986, Mantova, Italia

Muusikko (AMK) -opiskelija 2013 - (pop/jazz), Metropolia ammattikorkeakoulu
Tohtorikoulutettava 2012 - (musiikkitiede), Helsingin yliopisto
Musiikin maisteri 2011 (viulu), Mantovan konservatorio
Filosofian maisteri 2010 (filosofia), Veronan yliopisto
Filosofian kandidaatti 2008 (filosofia), Veronan yliopisto

Pääluennoitsija ja koordinaattori,”Heavy Metal music in contemporary history and society” -kurssi, Helsinki Summer School 2015

Tutkimusintressit: Heavy metal, populaarimusiikki, musiikin historia, musiikkianalyysi

Julkaisut:
Black Sabbath and the creation of musical meaning in the Devil’s topos. Proceedings of the international Conference for Music Semiotics, University of Edinburgh, October 2012.
A conference report from the Royal Musical Association Music and Philosophy Study Group 3rd Annual Conference, King’s College (London). Musiikin suunta, 4, 2013.
Classic Heavy Metal and World War I. New Sound, May 2015, toim. prof. Dario Martinelli. University of Belgrade
Heavy Metal vocals. A terminology compendium. Modern Heavy Metal: Markets, Practices and Cultures, toim. Toni-Matti Karjalainen & Kimi Kärki. 2015.

Tunnustukset:
CIMO Finnish Scholarship Government Pool –apuraha 2013

Kuva: Rita Miklán
Teksti: Paolo Ribaldini (Tiia Niemelä, toim.)

Käännös: Tiia Niemelä

Unelmani

Unelmoin kaksoisurasta sekä musiikin tekijänä että sen tutkijana. Esiintyminen ja kaikki siihen liittyvä on ensisijainen pyrkimykseni, mutta tiedemaailma on lähes yhtä tärkeä ja uskon, että panokseni voisi olla hyödyllinen humanistisille tieteille. Valitettavasti kaikki tietävät, että molemmat alat ovat melko ahtaalla.

Taiteen tekemisen tavat (myös muilla aloilla kuin musiikissa) ovat muuttuneet paljon ja muuttuvat enemmän koko ajan. Tuotot ovat keskittyneet muutaman suuren yhtiön käsiin ja aloittelevat artistit kokevat kovia yrittäessään selviytyä musiikkimarkkinoilla. Vaikka tämä ei ehkä kuulostakaan kovin ”demokraattiselta” tai realistiselta, minusta olisi parempi, jos musiikkimateriaalia olisi vähemmän, mutta se olisi laadukkaampaa ja aloittelevien artistien oikeuksia suojeltaisiin paremmin. Sama pätee tiedemaailmaan; haluaisin todennäköisesti nähdä, että olemassa olevat resurssit jaettaisiin lukumäärällisesti pienemmälle, mutta laadullisesti korkeatasoiselle tutkimukselle, joka olisi nykyaikaista, merkityksellistä, tieteellisesti tarkkaa ja ansioperusteista.

Itselleni toivon mahdollisuutta tehdä musiikkia alusta asti yhden tai useamman bändin kanssa ja työtä yliopistolla silloin, kun en ole kiertueella tai studiossa. Kuulostaa melko kiireiseltä elämältä, mutta miksi en haaveilisi isosti?

Kuva © Rita Miklàn 2015
Takaisin