Paolo Ribaldini

Musiikin maisteri 2011 (viulu), Mantovan konservatorio
Filosofian maisteri 2010 (filosofia), Veronan yliopisto
Filosofian kandidaatti 2008 (filosofia), Veronan yliopisto

Pääluennoitsija ja koordinaattori,”Heavy Metal music in contemporary history and society” -kurssi, Helsinki Summer School 2015

Tutkimusintressit: Heavy metal, populaarimusiikki, musiikin historia, musiikkianalyysi

Julkaisut:
Black Sabbath and the creation of musical meaning in the Devil’s topos. Proceedings of the international Conference for Music Semiotics, University of Edinburgh, October 2012.
A conference report from the Royal Musical Association Music and Philosophy Study Group 3rd Annual Conference, King’s College (London). Musiikin suunta, 4, 2013.
Classic Heavy Metal and World War I. New Sound, May 2015, toim. prof. Dario Martinelli. University of Belgrade
Heavy Metal vocals. A terminology compendium. Modern Heavy Metal: Markets, Practices and Cultures, toim. Toni-Matti Karjalainen & Kimi Kärki. 2015.

Tunnustukset:
CIMO Finnish Scholarship Government Pool –apuraha 2013

Kuva: Rita Miklán
Teksti: Paolo Ribaldini (Tiia Niemelä, toim.)

Käännös: Tiia Niemelä

Hevimusiikki on vakavaa hommaa. Mutta ei liian.

Aluksi halusin tutkia yksityiskohtaisesti ”heavy metallin filosofiaa”, joka ei olisi ollut vähempää kuin kunnianhimoinen yritys. Kuten monien muidenkin tolkuissaan olevien tutkijoiden tapauksessa, alkuperäinen suunnitelma on muuttunut useaan otteeseen ja nykyään keskityn käytännöllisempään, realistisesti toteutettavissa olevaan ja akateemisesti relevanttiin: heavy metallin klassisen kauden lauluun. Aihetta on käsitelty heavymusiikin tutkimuksessa hämmästyttävän vähän, pääasiassa koska harvalla tutkijalla on tarvittava tausta asian käsittelemiseen. Olen syvästi kiitollinen pop/jazz lauluopinnoistani ammattikorkeakoulu Metropoliassa, joiden ansiosta pystyn lähestymään laulua myös laulutekniikan näkökulmasta historiallisen ja sosiaalisen perspektiivin lisäksi.

Porthanian edustalla pari päivää ennen Helsinki Summer Schoolin kurssin alkua. Kuva © Laura Mendelin

En ole enää kovin kiinnostunut bändien historiasta tai anekdooteista, ainakaan akateemisessa mielessä. Kuuntelen mielummin musiikkia ja yritän ymmärtää, miten se toimii sisältäpäin. Muusikot, työporukan jäsenet, toimittajat ynnä muut eivät välttämättä aina puhu totta, varsinkaan kun heitä pyydetään muistelemaan kolmen tai neljän vuosikymmenen takaisia asioita. Siihen aikaan useat heistä olivat lisäksi todennäköisesti huumeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisina, joten en helposti ottaisi heidän tarinoitaan todesta. Varsinkaan, jos on kyse isoista laillisista kiistoista. Päinvastoin musiikki harvoin valehtelee, jos osaamme käyttää korviamme kunnolla ja uskallamme luottaa niihin!

Heavymusiikin tutkijoiden määrä kasvaa vuosi vuodelta. Kuten aina, kun tutkimusala on hyvin nuori, suurimmassa osassa nykyisiä tutkimuksia on ongelmia uskottavuuden, vakavuuden ja tarkkuuden kanssa. Joka tapauksessa, olen vakuuttunut, että tällaiset ongelmat tulevat katoamaan seuraavan muutaman vuosikymmenen aikana.

Paolo Ribaldini Esplanadin puistossa. Kuva © Rita Miklàn 2015