Takaisin

Mikko Saikku

13.2.1963, Helsinki

Filosofian tohtori (Pohjois-Amerikan tutkimus) 2001, lisensiaatti 1993, kandidaatti 1992, humanististen tieteiden kandidaatti 1989 (yleinen historia), Helsingin yliopisto
Pohjois-Amerikan tutkimuksen dosentti 2007, Helsingin yliopisto
Ympäristöhistorian dosentti 2002, Tampereen yliopisto

Yhdysvaltain tutkimuksen professori 2015–, Helsingin yliopisto
Tutkija 2014–2016, Helsingin yliopiston tutkijakollegium
Yleisen historian professori 2011–2013, Helsingin yliopisto
Pohjois-Amerikan tutkimuksen professori 2006, Tampereen yliopisto
Yhdysvaltain tutkimuksen professori 2002–2005, Helsingin yliopisto
Pohjois-Amerikan tutkimuksen yliopistonlehtori 2001–2015, Helsingin yliopisto
Ulkoeurooppalaisten maiden historian assistentti 1996–2001, Helsingin yliopisto

Tutkimusintressit: Ihmisen aiheuttamat ympäristömuutokset Yhdysvaltain eteläosissa, erityisesti Mississippi-joen alajuoksulla; Yhdysvaltain eteläosien kulttuuri, Pohjois-Amerikan suomalaissiirtolaisten luontosuhde, sukupuuttojen biologia, ympäristöhistorian ja Yhdysvaltain tutkimuksen metodologia, luonnonsuojelun historia, erämaasymboliikan käyttö kansallisen identiteetin rakentumisessa Pohjois-Amerikassa ja Pohjoismaissa.

Julkaisut

Teksti: Mikko Saikku (Tiia Niemelä, toim.)
Kuva: Veikko Somerpuro

Haave sivistysyliopistosta

Helsingin yliopisto on aina ollut minulle tunteenomaisella tasolla se ”ainoa oikea” yliopisto, jonka eri tiedekunnissa ovat opiskelleet niin vanhempani ja sisarukseni kuin koko joukko lähisukulaisianikin. Molemmat isoisäni väittelivät täältä, ja minulla on ilo käyttää äidinisäni tohtorinhattua virallisissa akateemisissa tilaisuuksissa. (Vuonna 1950 lääketieteilijöiden tohtorinhattu oli vielä musta eikä vihreä, joten pelkkä tiedekuntatunnuksen vaihto riitti hatun kierrättämiseksi humanistin tarpeisiin.) Erityisellä kunnioituksella ajattelen isänisänäitiäni, joka anoi ja sai yliopistoltamme vapautuksen sukupuolestaan valmistuen vuonna 1897 filosofian kandidaatiksi luonnontieteissä, tuolloin jo yhden lapsen äitinä. Isoisoisäni taas oli humanisti sekä sanomalehti- että kansanopistomies, ja pariskunnan kaikki yhdeksän lasta saivat korkeakoulutuksen fennomaanisessa hengessä. Nämä edeltävät sukupolvet tuntuivat – täysin omasta tieteenalataustastaan riippumatta – sisäistäneen yliopiston idean: tiedonjanon, sivistyspyrkimyksen ja akateemisen vapauden itseisarvon.

Nyt kun suomalaisesta yliopistolaitoksesta ollaan ulkoapäin pakottamalla muovaamassa jonkinlaista glorifioitua ammattikoulua tuottamaan kausityöläisiä kvartaalitalouden tarpeisiin, haaveeni onkin että Helsingin yliopiston johto taloudellisesti ankeina aikoinakin malttaisi pysähtyä pohtimaan yliopistomme kehitystä, historiallista asemaa ja toimintamme perimmäistä tarkoitusta. Todellisessa kansainvälisessä huippuyliopistossa löytyy jatkossakin tilaa myös noille OKM:n maasta polkaisemilla mittareilla ”tuottamattomille” oppiaineille ja tutkimussuuntauksille – tutkimuksen ja opetuksen todellinen laatu ja merkitys kun avautuvat vasta vuosien ja vuosikymmenten kuluessa.

Pohjois-Amerikan tutkimuksen oppiaineen ensimmäinen väitöstilaisuus Helsingin yliopiston päärakennuksen auditoriossa XIV 31.5.2001 oli ikimuistoinen koulujen päätöspäivä ainakin väittelijälle ja hänen lähipiirilleen. Vasemmalta opponentti Donald Worster (University of Kansas), kustos Markku Henriksson kanadalaisen Yorkin yliopiston kunniatohtorin kaavussaan ja respondentti. Kuva: Kari Saikku.

 

Takaisin