Takaisin

Mikko Heiniö

Mikko Kyösti Heiniö
18.5.1948, Tampere

Filosofian kandidaatti 1972, filosofian lisensiaatti 1978 ja filosofian tohtori 1984 (musiikkitiede), Helsingin yliopisto

Vapaa säveltäjä 2005-
Musiikkitieteen professori 1986–2005, Turun yliopisto
Musiikkitieteen assistentti / vt. apulaisprofessori 1977–1985, Helsingin yliopisto

Merkittävimmät luottamustehtävät
Musiikin edistämissäätiön (MES) varapuheenjohtaja 2013–2015
Säveltäjäin tekijäinoikeustoimisto Teosto ry:n varapuheenjohtaja 1999–2014
Suomen Säveltäjät ry:n puheenjohtaja 1992–2010
Luovan Säveltaiteen Edistämissäätiön varapuheenjohtaja 1989–1997
Sibelius-rahaston puheenjohtaja 1988–1992

Merkittävimmät kunnianosoitukset
Teoston kunniajäsen 2014
Suomen Säveltäjien kunniajäsen 2010
Suomi-palkinto 2006
Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian jäsen 2004
Tieto-Finlandia-palkinto teoksesta Suomen musiikin historia I-IV 1997 (yhdessä Fabian Dahströmin ja Erkki Salmenhaaran kanssa)

Kuva: Elke Albrecht
Teksti: Mikko Heiniö (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Kulttuuripolitikointia marginaalista

Musiikin tekijät jäävät aina luonnostaan musiikin esittäjien varjoon — eritoten ne, jotka vain kirjoittavat musiikkia mutta eivät itse esitä sitä. Vaikka Suomeen on rakennettu korkeatasoinen musiikkikoulutus, oopperoita, sinfoniaorkestereita yms. instituutioita, taidemusiikin asema julkisuudessa on melko marginaalinen. Tämän marginaalin sisällä erityisen ahtaalla ovat elävät säveltäjät.

Länsimaisen korkeakulttuurin muodoista taidemusiikki on kaikkein museaalisin: sitä kiinnostavat varsin vähän nykysäveltäjät, jotka kuitenkin yrittävät tätä suurta traditiota kehittää. Säveltäjien työskentelymahdollisuuksien ja tekijänoikeuksien turvaaminen edellyttävät vahvoja etujärjestöjä. Työskentelin 30 vuotta sekä Suomen Säveltäjät ry:n että Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry:n hallituksessa, siitä 18 vuotta edellisen puheenjohtajana ja 15 vuotta jälkimmäisen varapuheenjohtajana. Ne tarjosivat kiinnostavan näköalapaikan musiikkielämän rakenteisiin ja kiihtyviin muutosprosesseihin, jotka eivät suinkaan kaikilta osin ole olleet positiivisia.

Digitalisaatio on yhtäältä tuonut piratismia, toisaalta tarjonnut marginaalisellekin musiikille mahdollisuuden löytää kuulijansa ympäri maapalloa. Säveltäjäjärjestöjen tehtävien myötä tuli myös koko joukko kansainvälisiä edustustehtäviä, sympaattisimpana niistä Pohjoismainen säveltäjäneuvosto.

Teoston ja Sanaston edustajia tekijänoikeuskongressssa Buenos Airesissa vuonna 1988. Vasemmalta Henrik-Otto Donner, Ulla Schackleton, Ukri Merikanto, Joonas Kokkonen, Mikko Heiniö, Pekka Kallio ja Aulis Sallinen. Kuva: Mikko Heiniön yksityisarkisto.​
Teoston ja Sanaston edustajia tekijänoikeuskongressssa Buenos Airesissa vuonna 1988. Vasemmalta Henrik-Otto Donner, Ulla Schackleton, Ukri Merikanto, Joonas Kokkonen, Mikko Heiniö, Pekka Kallio ja Aulis Sallinen. Kuva: Mikko Heiniön yksityisarkisto.​

 

Takaisin