Takaisin

Mikko Heiniö

Mikko Kyösti Heiniö
18.5.1948, Tampere

Filosofian kandidaatti 1972, filosofian lisensiaatti 1978 ja filosofian tohtori 1984 (musiikkitiede), Helsingin yliopisto

Vapaa säveltäjä 2005-
Musiikkitieteen professori 1986–2005, Turun yliopisto
Musiikkitieteen assistentti / vt. apulaisprofessori 1977–1985, Helsingin yliopisto

Merkittävimmät luottamustehtävät
Musiikin edistämissäätiön (MES) varapuheenjohtaja 2013–2015
Säveltäjäin tekijäinoikeustoimisto Teosto ry:n varapuheenjohtaja 1999–2014
Suomen Säveltäjät ry:n puheenjohtaja 1992–2010
Luovan Säveltaiteen Edistämissäätiön varapuheenjohtaja 1989–1997
Sibelius-rahaston puheenjohtaja 1988–1992

Merkittävimmät kunnianosoitukset
Teoston kunniajäsen 2014
Suomen Säveltäjien kunniajäsen 2010
Suomi-palkinto 2006
Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian jäsen 2004
Tieto-Finlandia-palkinto teoksesta Suomen musiikin historia I-IV 1997 (yhdessä Fabian Dahströmin ja Erkki Salmenhaaran kanssa)

Kuva: Elke Albrecht
Teksti: Mikko Heiniö (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Kolme yritystä tehdä ihme

Poikkeuksena säveltäjän yksinäisestä kirjoitustyöstä oopperat vaativat paljon tiimityöskentelyä, ensin libretistin ja ohjaajan ja sitten koko suuren tuotantokoneiston kanssa. Turun tuomikirkon 700-vuotisjuhliin tilattua oopperaa Riddaren och draken (2000) sain vielä tehdä osin virkatyönä. Suomen Kansallisoopperan tilaamaa Käärmeen hetkeä (2005) sävelsin paljolti virkavapauksien turvin. Sen jälkeen pudottauduin vapaaksi säveltäjäksi. Kolmannesta oopperasta Eerik XIV (2010) tuli Turun kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 päätapahtuma, Logomon uuden hallin täyttänyt spektaakkelimainen multimediateos.

Charlotte Hellekant ja Helena Juntunen, päärooleissa oopperoissa Riddaren och draken (2000) ja Eerik XIV (2011). Kuva: Kurt Appelgren.​
Charlotte Hellekant ja Helena Juntunen, päärooleissa oopperoissa Riddaren och draken (2000) ja Eerik XIV (2011). Kuva: Kurt Appelgren.​

Vanha kiinnostukseni kieleen ja kirjallisuuteen on tuottanut paljon vokaalimusiikkia. Oopperassa on kuitenkin kyse paljon enemmästä kuin sanojen ja sävelten yhdistämisestä: onnistuminen riippuu näyttämöstä eli siitä miten säveltäjä pystyy luomaan eläviä henkilöhahmoja, näiden välisiä suhteita sekä draaman aikarakenteita ja jännitteitä. Muuttujia on niin paljon, ettei kaikkea voi etukäteen varmistaa. Siksi onnistuminen on pikemmin ihme kuin itsestäänselvyys.

  • Eerik XIV on rakkaustarina”, säveltäjä Mikko Heiniö kertoo videohaastattelussa Teostory-lehdelle uudesta Eerik XIV -oopperastaan:
RSO:n konsertissa vuonna 2009 Kuukonserton solisteina olivat pianisti Heini Kärkkäinen ja mezzosoprano Monica Groop. Kuva: Sampsa Heiniö.​
RSO:n konsertissa vuonna 2009 Kuukonserton solisteina olivat pianisti Heini Kärkkäinen ja mezzosoprano Monica Groop. Kuva: Sampsa Heiniö.​

 

Takaisin