Takaisin

Markus Itkonen

Markus Kalevi Itkonen
17.12.1965 Helsingin mlk.

Taiteiden tohtori 2012, Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, graafisen suunnittelun tutkimusala
Filosofian maisteri 1991, pääaine taidehistoria, Helsingin yliopisto
Graafikko 1986, Mainosgraafikkojen koulu (MG-koulu), Helsinki

Graafinen suunnittelu Markus Itkonen Oy vuodesta 1987 (oma yritys), tärkein toimiala kirjagrafiikka

Julkaisut
Kirjaintyypit ja tyyli. Marraskuu 2015
Typografian käsikirja. Julk. 2003, 4. painos 2012
Kadonneet kirjaintyypit. Suomalainen kirjainmuotoilu 1920–1985. Väitöskirja, 2012
Typoteesejä. Tarkan typografian opas. 1999
Artikkeleita typografian ja graafisen suunnittelun alalta vuodesta 1990

Palkinnot ja erityissaavutukset
Valtion tiedonjulkistamispalkinto (osana työryhmää) 2009
10 kunniakirjaa Vuoden kirjavaliot -kilpailussa (nykyisin Vuoden kaunein kirja -kilpailu)
Selkokeskuksen Seesam-palkinto 2005 selkokielisen taidekirjan ulkoasusta

Kuva: Pentti Salonen
Teksti: Markus Itkonen (Kaija Hartikainen, toim.)

Kirjaintyyppi on tekstin äänensävy

Typografia tarkoittaa kirjaintyyppien valintaa ja käyttöä. Typografiaa ei tuoteta kirjoittamalla tai tekstaamalla vaan valmiita kirjaimia (kirjaintyyppejä) käyttämällä. Suurelle yleisölle se on edelleen melko outo aihepiiri, vaikka elämme joka hetki sen keskellä. Kiinnostusta ja mielipiteitä se kuitenkin herättää.

Omasta mielestäni kirjoittaminen ja tiedon välittäminen perimmältään abstraktein merkein on ihmiskunnan parhaita keksintöjä. Typografia on kielen visuaalinen muoto, ja jokainen kirjaintyyppi puolestaan on sen äänensävy. Tunnetusti niin äänensävy kuin kehon kielikin voivat olla viestinnässä merkitsevämpiä ja paljastavampia kuin sanat jotka sanotaan.

Pääosan ajasta istun toimistossani ison ruudun äärellä kirjaintyyppien, kuvien ja kirjan sivujen parissa. Tunnustelen ja kokeilen, mikä kirjaintyyppi sopisi kulloisenkin kirjan aiheeseen ja tekstin luonteeseen parhaiten. Mietin palstajakoa, marginaaleja, typografisia kontrasteja, kuvakokoja ja kuvataiton rytmiä. Viihdyn näissä toimissa hyvin – jokainen työ on aina erilainen; samaa ei voi kopioida eikä siinä olisi mitään iloakaan.

Tarvittaessa kirjaintyyppi luo myös ajankuvaa. Kun Matti Kassila rakensi mainettaan 1950- ja 60-luvulla, läntisessä maailmassa ja elokuvamainonnassa käytettiin muun muassa tällaisia kirjaintyyppejä kuin Radiant oheisessa kirjankannessa. 60-luvun päättyessä ne katosivat. Varsinaisessa tekstissä valintojen skaala on toki paljon hillitympi, mutta silti merkityksellinen. Kansi: Markus Itkonen, 2013.
Takaisin