Takaisin

Markus Itkonen

Markus Kalevi Itkonen
17.12.1965 Helsingin mlk.

Taiteiden tohtori 2012, Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, graafisen suunnittelun tutkimusala
Filosofian maisteri 1991, pääaine taidehistoria, Helsingin yliopisto
Graafikko 1986, Mainosgraafikkojen koulu (MG-koulu), Helsinki

Graafinen suunnittelu Markus Itkonen Oy vuodesta 1987 (oma yritys), tärkein toimiala kirjagrafiikka

Julkaisut
Kirjaintyypit ja tyyli. Marraskuu 2015
Typografian käsikirja. Julk. 2003, 4. painos 2012
Kadonneet kirjaintyypit. Suomalainen kirjainmuotoilu 1920–1985. Väitöskirja, 2012
Typoteesejä. Tarkan typografian opas. 1999
Artikkeleita typografian ja graafisen suunnittelun alalta vuodesta 1990

Palkinnot ja erityissaavutukset
Valtion tiedonjulkistamispalkinto (osana työryhmää) 2009
10 kunniakirjaa Vuoden kirjavaliot -kilpailussa (nykyisin Vuoden kaunein kirja -kilpailu)
Selkokeskuksen Seesam-palkinto 2005 selkokielisen taidekirjan ulkoasusta

Kuva: Pentti Salonen
Teksti: Markus Itkonen (Kaija Hartikainen, toim.)

Kahden koulutuksen yhdistelmä

Kaksi ensimmäistä lukuvuottani opiskelin limittäin sekä Helsingin yliopistossa että perinteikkäässä Mainosgraafikkojen koulussa, joka tunnettiin paremmin MG-kouluna. Tällaisella yhdistelmällä päivät olivat pitkiä, rikkonaisia ja kestivät usein kellon ympäri. Kolmannesta lukuvuodesta olin pääosan armeijassa ja vasta neljäntenä yksinomaan yliopistossa.

Pääaineeni taidehistoria oli yliopiston aineista lähimpänä todellista kiinnostustani, graafista suunnittelua ja kirjaintyyppejä. Sivuaineeni oli viestintä. Vaikka en tainnut asiaa vielä silloin tiedostaakaan, juuri kirjaintyypeissä taide ja viestintä yhdistyvät poikkeuksellisen tiiviillä ja luonnollisella tavalla. Graafisella alalla ei juuri harrastettu teoreettisia taiteisiin ja kulttuuriin liittyviä opintoja, joten ajattelin, että sellainen yhdistelmä ja kaksi tutkintoa olisivat hyödyksi, niin kuin sitten olivatkin. Tyylien ymmärtämiseen tarvitaan niin historia- kuin teoriaopintojakin.

Graduni aihe ja otsikko – postmoderni typografia – oli epäilemättä kummajainen taidehistorian laitoksella. Arvelen tehneeni sen professorilleni helpommaksi, kun otin teoreettiseksi pohjaksi Charles Jencksin kriteerit postmodernin arkkitehtuurin luonteesta ja ominaisuuksista. Kirjainmuotoilu ja arkkitehtuuri ovat yllättävänkin läheisiä sukulaisia: niissä tunnetaan jokseenkin samat tyylikaudet, jotka puolestaan ilmenevät konkreettisesti samanlaisina muotoina ja mittasuhteina. Kirjainmuodot ja arkkitehtuuri liittyivät tiiviisti yhteen jo antiikin Roomassa ja niin ne tekivät myös postmodernismissa pari tuhatta vuotta myöhemmin.

Publiikissa vuonna 1991 yliopiston päärakennuksen vanhalla puolella vaimoni Sadun ja isäni Terhon seurassa. Kuva: Pirjo Itkonen.
Takaisin