Jukka-Pekka Pietiäinen

23.11.1956, Helsinki

Humanististen tieteiden kandidaatti 1978, filosofian kandidaatti, filosofian lisensiaatti (väit.) 1986 ja filosofian tohtori 1990 (promovoitu) (Suomen historia), Helsingin yliopisto
Suomen historian dosentti 1988-, Helsingin yliopisto

Suomen tietokirjailijat ry:n toiminnanjohtaja 2006-
Bibliofiilien Seuran puheenjohtaja 2009–2015
Kirjankustantaja Editassa 1995–2006
Päätoiminen historiankirjoittaja 1981–1995

Tutkimusteemat: Itsenäisen Suomen historia laidasta laitaan, suomalaisen tietokirjallisuuden historia, nykypäivä ja tulevaisuus.

Palkinnot
Sulkakynä, Pekka Tarjanne-rahaston palkinto 1988

Kuva: Linda Lappalainen
Teksti: Jukka-Pekka Pietiäinen (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa

Heitin Joel Kuortille keväällä 2011 idean, että meidän pitäisi koota sadan merkittävän suomalaisen tietokirjan lista. Tiesin Joelin, joka on Turun yliopiston englantilaisen filologian professori, bibliofiiliksi. Kun saimme listan valmiiksi, päätimme kirjoittaa kumpikin 50 pienoisesseetä. Ne ilmestyivät kesäkuussa 2014 kirjana 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa. Abckiriasta Mustaan orkideaan (Paasilinna).

Toteutimme kirjan pohjalta helposti siirrettävän näyttelyn. Se avattiin kesäkuussa 2014 Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa. Vuoden 2015 loppuun mennessä näyttely on kiertänyt yli 20 kirja-alan tapahtumassa ja kirjastoissa.

Arkityöni ei salli isojen kirjoitushankkeiden toteuttamista, mutta se sallii lyhyiden juttujen kirjoittamisen. Yhtäältä ”100 tietokirjaa” avarsi näkemystäni tietokirjallisuuden kentästä. Valitsimme mukaan tietosanakirjoja ja muita hakuteoksia, tutkimuksia, oppaita ja oppimateriaaleja, lasten ja nuorten tietokirjoja, pamfletteja, historiateoksia, luontokirjoja jne. Vanhin kirja on vuodelta 1543 ja uusin syksyltä 2013.

Olemme pyytäneet lukijoilta ehdotuksia, mitä kirjastamme puuttuu sähköpostiin 100tietokirjaa@gmail.com. Joel kirjoittaa näistä ehdotuksista jutun Bibliophilos-lehteen. Nyt ottaisin listalle ainakin teokset ”Kotiruoka” ja ”Koulun biologia”. Niiden merkitystä ja vaikutusta en kirjaamme kirjoittaessa ymmärtänyt. Löytöretki jatkuu.

Kuva: Suomen tietokirjailijat ry.​