Antti Summala
Päivän humanisti

Antti Summala

Antti Summala on pelejä tekevä filologi. Englannin kielen laitoksella hioutuneet kirjoitustaidot veivät ensin pelitoimittajaksi ja sitten pelisuunnittelijaksi. Helsingin yliopistolla syntyi myös kiinnostus järjestötoimintaan ja japanin kieleen.

Antti Summala

Antti Santeri Summala
21.7.1977, Helsinki

Humanististen tieteiden kandidaatti 2009 (englantilainen filologia), Helsingin yliopisto

Pelisuunnittelija, Supercell 2011-
Pelisuunnittelija, Futuremark Games Studio 2008–2010
Pelitoimittaja, YouGamers.com 2007–2008

Julkaisut:
Internetin kieli. Englannin aika: elävän kielen kartoitusta
Sivullisen päiväkirja. Kirjoita itsesi maailman väleihin: esseitä, esseistä. SKS 1997

Kuva: Supercell
Teksti: Antti Summala (Tiia Niemelä, toim.)

Pelisuunnittelijana työskentely on peliprojektista ja sen vaiheesta riippuen hyvin erilaista: lähes rajattomasta ideoinnista päädytään yleensä monimutkaisen rakennelman tasapainotteluun. Maailmojen rakentaminen on yhtäältä lennokasta tarinankerrontaa ja toisaalta pelikenttien kasaamista pala palata. Olen ollut yhden ja saman peliprojektin suunnitteluvastuussa, kirjoittajana, testaajana, asiakaspalvelijana ja markkinoijana. Kaikki tehtävät olivat yhtä tärkeitä.

Lue lisää

Yliopistokulttuuri monine mahdollisuuksineen loi valmiudet tehdä töitä myös pelialalla. Tärkeitä taitoja kertyi niin seminaareissa kuin järjestötoiminnassa. Yliopistoliikunnalle haluan osoittaa suuren kiitoksen siitä, että se antoi mahdollisuuden pitkäjänteiseen ja täysvaltaiseen harrastukseen yliopistolla. Nykyisen UniSportin tuella toimii useita itsenäisiä harrastusseuroja, jotka tekevät vapaaehtoisvoimin erinomaista liikunta- ja kulttuuritoimintaa, jossa on aivan erityinen akateeminen henki.

Lue lisää