Takaisin

Henry Bacon

George Henry Aslak Bacon
4.12.1957, Helsinki

Filosofian kandidaatti ja filosofian lisensiaatti 1990 ja filosofian tohtorin 1994 (teatteritiede), Helsingin yliopisto

Elokuva- ja televisiotutkimuksen professori 2004-, Helsingin yliopisto

Aiemmat työtehtätävät: Projektipäällikkö 2003–2004 ja tutkija 1999–2003 Suomen elokuva-arkisto; TV- ja elokuvatutkimuksen ma. yliassistentti vuonna 1994 sekä ma. apulaisprofessori 1995–1998 Oulun yliopiston taideaineiden ja antropologian laitoksella. Lisäksi työskennellyt tuntiopettajana Helsingin yliopistossa ja Sibelius Akatemiassa sekä vapaana toimittajana. Helsingin yliopiston teatteritieteen dosentti 1995- ja elokuva- ja televisiotutkimuksen opintokokonaisuuden vastuuhenkilö teatteritieteen oppiaineessa 1996-.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Audiovisuaalinen kerronta, elokuvan suhde muihin taiteisiin, transnationaali elokuvahistoria, kuvitteellisen väkivallan lumo, näyttelijäntyö elokuvassa ja oopperan historia

Tutkimusprojektit: Johtanut vuosina 2011–2014 Suomen Akatemian tutkimusprojektia A Transnational Finnish Cinema

Palkinnot ja erityissaavutukset
Valtion tiedonjulkistamispalkinto 2006 teoksesta Seitsemäs taide – elokuva ja muut taiteet
Suomen Leijonan I luokan ritarimerkki 6.12.2007

Profiilikuva: Mika Federley
Tekstit: Henry Bacon, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Visuaalinen lukutaito

Visuaalisella lukutaidolla voidaan tarkoittaa moniakin asioita. Professori Henry Baconin mielestä yksi tärkeimmistä on kyky ymmärtää ilmiöiden sisäistä tilaa niiden ulkoisten ilmentymien perusteella. Tämä kyky voi ilmetä taitona arvioida vaikkapa luonnonilmiöitä, materiaalien kuntoisuutta tai ihmisten ruumiinkieltä.

Professori Henry Baconin luento Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston Studia Generalia -luentosarjassa keväällä 2014 (videolinkki).

Professori Baconin keväällä 2014 pitämän luennon keskeinen teema oli selvittää, miten tarvitsemme sekä luonnontieteellisiä että humanistisia lähestymistapoja ymmärtääksemme visuaalista havaintoa tai elämää ylipäätään. Erityisesti tarvitaan kykyä suhteuttaa tieteenaloja keskenään.

Takaisin