Takaisin

Henry Bacon

George Henry Aslak Bacon
4.12.1957, Helsinki

Filosofian kandidaatti ja filosofian lisensiaatti 1990 ja filosofian tohtorin 1994 (teatteritiede), Helsingin yliopisto

Elokuva- ja televisiotutkimuksen professori 2004-, Helsingin yliopisto

Aiemmat työtehtätävät: Projektipäällikkö 2003–2004 ja tutkija 1999–2003 Suomen elokuva-arkisto; TV- ja elokuvatutkimuksen ma. yliassistentti vuonna 1994 sekä ma. apulaisprofessori 1995–1998 Oulun yliopiston taideaineiden ja antropologian laitoksella. Lisäksi työskennellyt tuntiopettajana Helsingin yliopistossa ja Sibelius Akatemiassa sekä vapaana toimittajana. Helsingin yliopiston teatteritieteen dosentti 1995- ja elokuva- ja televisiotutkimuksen opintokokonaisuuden vastuuhenkilö teatteritieteen oppiaineessa 1996-.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Audiovisuaalinen kerronta, elokuvan suhde muihin taiteisiin, transnationaali elokuvahistoria, kuvitteellisen väkivallan lumo, näyttelijäntyö elokuvassa ja oopperan historia

Tutkimusprojektit: Johtanut vuosina 2011–2014 Suomen Akatemian tutkimusprojektia A Transnational Finnish Cinema

Palkinnot ja erityissaavutukset
Valtion tiedonjulkistamispalkinto 2006 teoksesta Seitsemäs taide – elokuva ja muut taiteet
Suomen Leijonan I luokan ritarimerkki 6.12.2007

Profiilikuva: Mika Federley
Tekstit: Henry Bacon, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Henry Baconin tuotantoa

Monografiat

  1. Tiikerikissan aika - Luchino Viscontin elämä ja elokuvat. Suomen Elokuva-Arkisto/VAPK-kustannus, 1992.
  2. Continuity and Transformation - The Influence of Literature and Drama on Cinema as a Process of Cultural Continuity and Renewal. Suomalainen Tiedeakatemia, 1994 (väitöskirja).
  3. Oopperan historia. Kustannusosakeyhtiö Otava, 1995. Toinen, korjattu painos 2001.
  4. Luchino Visconti - Explorations of Beauty and Decay. Cambridge University Press, 1998.
  5. Audiovisuaalisen kerronnan teoria. Suomen elokuva-arkisto / Suomalaisen kirjallisuuden Seura, 2000. 2. korjattu painos 2003
  6. Seitsemäs taide – elokuva ja muut taiteet. Suomen elokuva-arkisto / Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2005.
  7. Väkivallan lumo – elokuvaväkivallan kauheus ja viihdyttävyys. Like 2010.
  8. Visconti – Güzelliǧin ve çürümenin keşfi. Turkin kielelle kääntänyt Nilgün Şarman (teoksen 4 pohjalta). Istanbul; Payle yayinevi, 2013.
  9. Fascination of Film Violence. Palgrave Macmillan, ilmestyy keväällä 2015.

 

Valikoima viimeaikaisia tieteellisiä artikkeleita

  1. ”Cognition and the Aesthetics of Reexperience”. Teoksessa Narration and Spectatorship in the Moving Images. Toim. Joseph D. Anderson ja Barbara Fisher Anderson. Newcastle, Cambridge Scholars Publishing, 2007.
  2. “Avantgarde tulee elokuvaan”. Teoksessa Kirjallisuuden avantgarde ja kokeellisuus. Toim. Sakari Karajamäki ja Harri Veivo. Helsinki, Gaudeamus, 2007.
  3. ”Deforming Helsinki on Film”. Datutop 29 – City + Cinema – Essays on the Specificity of Location in Film (Autumn 2007).
  4. ”Eine aussergewönliches und vielseitiges Darstellungstalent. Romy Schneider in Viscontis Boccaccio ‘70 (Episode: Il Lavoro) und Ludwig.” Teoksessa Karin Moser (toim.) Romy Schneider – Film. Rolle. Leben. verlag filmarchiv austria. Wien 2008.
  5. “Blendings of Real, fictional, and other imaginary people.” Projections, vol 3, issue 1, summer 2009.
  6. ”Elokuvakerronnan luonnolliset ja luovat ulottuvuudet.” Teoksessa Luonnolliset ja luonnottomat kertomukset – jälkiklassisen narratologian suuntia. Toimittaneet Mari Hatavaara, Markku Lehtimäki ja Pekka Tammi. Gaudeamus 2010.
  7. “Historian televisualisaatiota.” Teoksessa Tele-visiota. Toimittaneet Sari Elfving ja Mari Pajala. Gaudeamus (Helsinki University Press) 2011.
  8. ”The Extent of Mental Completion of Films.” Projections, vol 5, issue 1, summer 2011.
  9. “ The Hypothetical Stratagems of Borges and Bertolucci.”Teoksessa Intermedial Arts : Disrupting, Remembering and Transforming Media. Toimittaneet Leena Eilittä, Liliane Louvel ja Sabine Kim. Cambridge Scholars Press, 2012.
  10. “How Direct is our Perception of Film?” 2012. 2 (7). Kino |Text. Guest-editor - Lyubov Bugaeva. pp. 11-20. Verkko-osoite: http://www.culturalresearch.ru/
  11. ”Making sense of hypothetical focalization in the cinema.” New Review of Film and Television Studies, pp. 1-14. March 2013.
  12. “A Transnational history of Finnish Cinema: rethinking the study of small national cinema.” Journal of Scandinavian Cinema. volume 3, issue 1, 2013, p. 7-14.
  13. Entry on representation in The Routledge Encyclopedia of Film Theory. Edited by Edward Branigan and Warren Buckland.  London and New York, Routledge, 2013.
  14. “Lo Sguardo e la morte.” Teoksessa Morte a VeneziaThomas Mann / Luchino Visconti: un confronto. Toimittaneet Bono, Francesco, Cimmino, Luigi, Pangaro, Giorgio.Rooma: Rubettino, 2014.
Takaisin