David Emanuel Daniel Europaeus

1.12.1820, Savitaipale – 15.5.1884, Pietari

Ylioppilas 1844
Kirjoilla Keisarillisessa Aleksanterin Yliopistossa vuoteen 1856, pääaineena suomen kieli.

Seitsemän runonkeruumatkaa Karjalaan, Aunukseen, Kainuuseen, Vienan Karjalaan, Inkerinmaalle, Tverin Karjalaan 1845–1854.
Kielitieteellinen matka Kuolan niemimaalle 1856, Novgorodin Valkeajärvelle 1868.
Seitsemän muinaistieteellistä tutkimusmatkaa Aunuksen, Novgorodin ja Tverin alueille 1872–1879.

Suomettaren perustaja, toimittaja 1847–1850
Kansakunnan lehden perustaja, toimittaja 1863–1864
Lisäksi erinäisiä tilapäistöitä

Kunnianosoitukset
Venäjän Keisarillisen maantieteellisen seuran hopeamitali 1879

Kuva: Museovirasto
Tekstit: Tomas Sjöblom

D. E. D. Europaeuksen kirjallista tuotantoa

• Pieni runon-seppä eli kokous paraimmista Inkerinmaan puolelta kerätyistä runo-lauluista ynnä johdatuksia runon tekoon, 1847.
  • Komparativ framställning af de finsk-ungerska språkens räkneord, till bevis för Ungrarnes stamförvandtskap med Finnarne, och den indogermaniska folkstammens urförvandtskap med den finsk-ungerska, 1853.
  • Karjalan kevätkäköinen. Runolaulukirja. Parhaista Kalevalan ja Kantelettaren ja muutamista muista runolauluista kokoon pantu, 1854.
  • Suomalaisten puustawein äännöskuvat ylös-ajatellunna D. E. D. Europaeus, 1857
  • Kirjoituksia Suomen kansan tärkeimmistä asioista. Suurimmaksi osaksi syrjä-sensuureista paenneita 1: onko Suomen kansa voimihinsa päästettävä vain eikö?, 1862.
  • Vorläufiger Entwurf über den Urstamm der indoeuropäischen Sprachfamilie und seine vor-indoeuropäischen Abzweigungen, namentlich die finnisch-ungarische, 1863.
  • Tietoja suomalais-ungarilaisten kansain muinaisista olopaikoista, 1868–1870.
  • Stammverwandtschaft der meisten Sprachen der Alten und Australischen Welt. Die Zahlwörtertabelle 1, Die Zahlwörter der finnisch-ungarischen Sprachen / bewiesen von D. E. D. Europaeus, 1870.
  • M. A. Castrén. Försvarad för missförstånd från ett och för otillbörliga tillvitelser från annat håll / af D. E. D. Europaeus, 1871.
  • Ett fornfolk med långskallig afrikansk hufvudskålstyp i norden, bestämdt till språk och nationalitet, jemte finsk-ungerska omdömen, 1873.
  • Die Stammverwandtschaft der meisten Sprachen der alten und australischen Welt. S.-Peterburg, 1877.
  • Lisäksi lukuisia artikkeleita, katso esim. A. Hikipää, D. E. D. Europaeus. Suurmies vai kummajainen, 1988.
  • Osallistui myös lukuisiin sanakirjahankkeisiin, huomattavimpana niistä Svensk-finskt handlexikon – Ruotsalais-suomalainen sanakirja, 1852–1853.