Takaisin

Anu Koivunen

29.1.1967 Kemi

Filosofian tohtori 2003 (mediatutkimus), Turun yliopisto
Filosofian lisensiaatti 1994 (elokuva- ja tv-tiede), Turun yliopisto
Filosofian kandidaatti 1992 (elokuva- ja tv-tiede), Turun yliopisto

Mediakulttuurin dosentti 2004, Tampereen yliopisto
Elokuva- ja tv-tutkimuksen ja naistutkimuksen dosentti 2004, Helsingin yliopisto

Vanhempi tutkija hankkeessa Demokratian voimavirrat, Helsingin yliopisto 2015–2017
Elokuvatutkimuksen professori 2012–, Tukholman yliopisto (virkavapaa 2015–2017)
Mediakulttuurin ma. professori 2006–2007, Tampereen yliopisto
Elokuvatutkimuksen lehtori 2005–2011, Tukholman yliopisto
Suomen Akatemian tutkijatohtori 2004, Helsingin yliopisto
Naistutkimuksen ma. lehtori 2002–2003, Helsingin yliopisto

Tutkimusteemat:

Elokuva- ja televisiohistoria, sukupuoli ja kansallisuus, tunteiden rakentuminen mediassa, poliittinen julkisuus

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta:

Demokratian voimavirrat -hanke, radio ja televisio kansallisen julkisuuden muokkajina

Tukholman yliopiston tutkimustietokanta

Digitala Vetenskapliga Arkivet (Diva) -julkaisutietokanta

Kuva: Bart van der Gaag
Teksti: Anu Koivunen (Kaija Hartikainen, toim.)

Sukupuolitettu kansakunta

Kansakuntaisuuden tutkiminen on kamppailua metodologisen nationalismin kanssa. Miten tuottaa tietoa Suomesta ilman, että ottaa Suomen annettuna, tietää jo ja selittää sillä? Tähän kysymykseen palaan yhä uudelleen, sillä oma tutkijaurani on kiertynyt kansakuntaisuuden, erojen ja vallan kysymysten ympärille. Opiskelin aikana, jolloin suomalaisesta elokuvasta tuli akateeminen tutkimuskohde. Koimme Ari Honka-Hallilan, Kimmo Laineen, Mervi Pantin ja Hannu Salmen kanssa pioneerien innostusta.

Kimmo Laine (takana), Anu Koivunen ja Ari Honka-Hallila. Kuva: Hanna Kangasniemi

Tein opinnäytteeni sotavuosien elokuvien naiskuvista ja Niskavuori-elokuvien merkityksistä suomalaisen sukupuolijärjestyksen kertomuksena. Sittemmin olen tutkinut uuden suomalaisen dokumenttielokuvan (Auf Wiedersehen Finnland, Kenen joukoissa seisot, Laulu koti-ikävästä) historiapolitiikkaa ja sukupuolitettuja kertomuksia (Miesten vuoro).

Jörn Donnerin 60-luvun elokuvista kiinnostuin, koska ne niin näyttävästi halusivat olla muuta kuin ruotsalaisia tai suomalaisia elokuvia.

Kuvassa Helena Kara (vas.), Leif Wager, Anu Koivunen, ja Hannu Leminen. Kahvikutsut Helena Karan ja Hannu Lemisen kotona Suomalaisen elokuvan festivaalien yhteydessä 1992. Kuva: Jarmo Heikkinen.
Takaisin