Veikko Somerpuro

11.4.1970, Suonenjoki

Filosofian maisteri 1997 (teoreettinen filosofia), Helsingin yliopisto

Valokuvaaja 1999–
Valokuvauksen opettaja 2000–2004, Helsingin työväenopistossa Malmitalolla, Annantalon nuorten ja lasten taidekeskuksessa ja Ylioppilaskamerat ry:ssä.

Asiakkaita mm. Helsingin yliopisto, WSOY, Johnny Kniga, Ylioppilaslehti, OAJ, Opettaja-lehti, Akavan erityisalat, Suomen akatemia, Vihreä lanka-lehti, Parnasso-lehti, Finnfund, Talentia ry, Professoriliitto, Tieteentekijöiden liitto, Acatiimi-lehti, Kansalliskirjasto, Ilmatieteen laitos, Metsäteollisuus ry, Sitra, Image-kustannus, Eläketurvakeskus, KHT-media ja KHT-yhdistys, Unihome, Unisport, Balanssi-lehti, A-lehdet, Nurminen Logistics, MJK, Pääkaupunkiseudun musiikkiopistot, Evira, MTT, Luke, Helsingin satama, IHME-taidefestivaali, Celia-kuulovammaisten kirjasto, Luonnontieteiden akateemisten liitto, Painomaailma-lehti, KEPA, Agronomiliitto, STARA, Kiinteistövirasto, Docendo, Viinilehti, Bosch, SA-TU Logistics, Fifth Element, Red Lynx, Kopiosto ry, Fazer, Nokia, Soste, Metso co., Paperiliitto, Maatilan Pellervo-lehti, Edita, Allianssi, Elokuvasäätiö, Kotimaa Oy, Nuorisotyö-lehti, Kehitysvammaisten tukiliitto, Noste-lehti, Bloomberg.

Puheenjohtaja 1998–1999 ja taiteellinen johtaja 2000–2001, Ylioppilaskamerat ry

Kuva: Tiina Somerpuro
Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

Muistoihin jääneitä kuvaushetkiä Helsingin yliopistossa

Veikko Somerpuro on vuosien varrella ottanut valokuvia Helsingin yliopistolaisista mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Tähän artikkeliin on koottu muutamia Somerpurolle erityisesti muistoihin jääneitä otoksia.

Kalatutkija Muddusjärvellä 2015. Kuva: Veikko Somerpuro.
Professori Kari Enqvist 2013. Kuva: Veikko Somerpuro.
Kuva Tiedekulman valokuvanäyttelystä 2012. Kuva: Veikko Somerpuro.
Professori Jaakko Hämeen-Anttila, Yliopisto-lehden kuvitusta 2011. Kuva: Veikko Somerpuro.
Vauvojen unitutkimus 2006. Kuva: Veikko Somerpuro.
Professori Eero Saksman ja kollegat, kuva Helsingin yliopisto 370 vuotta -näyttelystä. Kuva: Veikko Somerpuro.
Yliopisto-lehden kuvitusta 2014. Kuva: Veikko Somerpuro.