Tuija Talvitie

Tuija Kristiina Talvitie
29.8.1959, Lapua

Filosofian maisteri 1987 (englantilainen filologia), Helsingin yliopisto

Toiminnanjohtaja 2009–, Crisis Management Initiative (CMI)
Toiminnanjohtaja 1997–2009, British Council Finland
Exchanges Officer ja Assistant Librarian 2 1987–1997, British Council Finland

Ohjausryhmän jäsen 2005–, Crisis Management Initiative
Ohjausryhmän jäsen, Counterpoint
Hallituksen jäsen 2015–, Demos Helsinki
Hallituksen jäsen, e2
Valtuuskunnan jäsen 2015–, Helsingin yliopiston Alumniyhdistys

Kuva: Tuomo Manninen
Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

Think tankit tekevät tulevaisuuden toimintaa

Ajattelun tuulettaminen ja rohkeat uudet tavat kokeilla asioiden tekemistä viehättävät Tuija Talvitietä. Hän haluaa olla mukana tukemassa think tank -ajatushautomoyhteisöjä.

– Työskennellessäni British Council Finlandissa pääsin tutustumaan eri puolilla maailmaa aloitelleisiin think tank -yhteisöihin 2000-luvun alussa. Minua viehättää think tank -ideologiassa rohkeus nostaa esiin uutta ajattelua ja uskalletaan kokeilla erilaisia toimintatapoja.

Talvitien mukaan tutkimustiedon rinnalle tarvitaan nopeampaa toimintaa poliittisen päätöksenteon tueksi.

– Inspiraatiot ja erilaisten ihmisten yhteistoiminta synnyttää parhaassa tapauksessa uudenlaista toimintakulttuuria, jolla on pitkäaikaista vaikutusta hetkellisen pöhinän sijasta.

Talvitie osallistuu työnsä ohessa think tank -toimintaan. Hän on hallituksen jäsenenä Demos Helsingissä ja Ajatuspaja e2:ssa.

– Ne ovat keskenään erilaisia, mutta mielestäni todella tärkeä lisä suomalaiseen yhteiskuntaan. Niissä tuuletetaan ajattelua, kokeillaan tekemällä ja katsotaan mitä tapahtuu. Jos jokin menee pieleen tai ei toimi, niin sitten kokeillaan jotain muuta toimintatapaa. Jännitteetkin tuovat usein esiin uusia mahdollisuuksia.

Tärkeintä on Talvitien mukaan tuoda erilaista osaamista yhteen ja hyödyntää kuuluisaa ”rajapintaa”.

– Olen ylpeä siitä, että sain British Council Finlandin kautta olla mukana tukemassa Demos Helsingin perustamista vuonna 2005. Yhtenä esikuvana toimi Demos UK. Kansainvälinen toiminta on itselleni tärkeää ja siksi olen mukana myös lontoolaisen Counterpointin ohjausryhmässä.

Think tank -toiminnassa mukana oleminen on Talvitielle tapa irtautua töistä. Toisaalta se on myös kanava saada uutta ajattelua omaan työhön.

– Osallistumiseen innostaa etenkin oman osaamiseni ja kokemuksieni jakaminen. Uusille kasvuyrityksille on hyvä jakaa tietoa onnistumisten lisäksi mokaamisista.

Kuva: © Tomas Whitehouse.