Tuija Talvitie

Tuija Kristiina Talvitie
29.8.1959, Lapua

Filosofian maisteri 1987 (englantilainen filologia), Helsingin yliopisto

Toiminnanjohtaja 2009–, Crisis Management Initiative (CMI)
Toiminnanjohtaja 1997–2009, British Council Finland
Exchanges Officer ja Assistant Librarian 2 1987–1997, British Council Finland

Ohjausryhmän jäsen 2005–, Crisis Management Initiative
Ohjausryhmän jäsen, Counterpoint
Hallituksen jäsen 2015–, Demos Helsinki
Hallituksen jäsen, e2
Valtuuskunnan jäsen 2015–, Helsingin yliopiston Alumniyhdistys

Kuva: Tuomo Manninen
Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

”Maailma tarvitsee osaavia naisia päätöksentekijöinä”

Tuija Talvitie haluaa kannustaa naisia ottamaan enemmän riskejä ja olemaan rohkeammin kunnianhimoisempia, koska johtotehtävissä pitää olla sekä miehiä että naisia.

– Naisilla on paljon annettavaa päätöksentekotilanteissa. Se ei tarkoita sitä, että miehet ovat huonompia ja naiset parempia. Se tarkoittaa sitä, että sukupuolten välisen tasapainon on oltava johtotasolla parempi.

Crisis Management Initiative (CMI) on erikoinen konfliktinratkaisuorganisaatio siinä mielessä, että sen johtoryhmässä on enemmän naisia kuin miehiä. Talvitien mukaan se ei ole tietoinen päätös, niin on vain käynyt.

– Olemme halunneet johtoryhmään erilaisia näkökulmia, erilaisia ihmisiä ja erilaista osaamista, koska sitä kautta syntyy paras kombinaatio. Konfliktien ratkaisemisen aihepiiristä on tutkimustietoa siitä, että silloin kun naisen mukana olo toiminnassa ei ole vain symbolista, niin rauhanprosessin lopputulokset ovat parempia.

Talvitie on huolestunut siitä, että Suomen poliittisissa päätöksentekijöissä on tällä hetkellä todella vähän naisia. Samoin yrityspuolella pörssiyhtiöiden hallituksista saa edelleen etsiä naisia.

– Jos johtamistehtävät jännittävät, niin kannattaa muistaa, että johtajaltakaan ei odoteta täydellisyyttä. Hyvä johtaja ei koskaan itse osaa asioita paremmin kuin alaisensa. Esimiestehtävissä olevalla pitää olla sen verran hyvä itsetunto, että hän kerää ympärilleen itseään fiksumpia, osaavampia ja erilaisia ihmisiä. Maailma tarvitsee osaavia naisia päätöksentekijöinä.

Talvitie haluaa korostaa sitä, että johtajuus on elämänmittainen matka. Esimiehen pitää olla nöyrä havaitsemaan omat rajoitteensa ja halukas oppimaan uutta.

– Palautteen pyytäminen omasta esimiestoiminnasta on tärkeää. Yhtä tärkeää on kehittää itseään palautteen perusteella. Esimerkiksi minulla on ollut aina korkea energiataso, joka voidaan kokea uhkaavaksikin. Nuorempana olin aikamoinen päällepäsmäri. Olen joutunut tekemään itseni kanssa paljon töitä siinä, että olen oppinut kuuntelemaan ja antamaan tilaa muille. Lisäksi pyrin hillitsemään kärsimätöntä luonnettani.

CMI järjesti Helsingissä kansainvälisen seminaarin vuonna 2013, jonka aiheena oli naisten osallistaminen ja heidän parempi huomioon ottaminen rauhanprosesseissa. Kuvassa Tuija Talvitie keskustelee CMI:n neuvonantaja C. Andrew Marshallin (vas.) ja nykyisin YK:n pääsihteerin Keski-Afrikan erityislähettiläänä työskentelevän Abou Moussan kanssa.