Pirkko Koski

Pirkko Kaarina Mirjami Koski
22.12.1941, Jyväskylän maalaiskunta

Kirjastotutkinto 1963, Tampereen yliopisto
Yhteiskuntatieteiden kandidaatti 1964 (kirjallisuudenhistoria) ja filosofian kandidaatti 1980 (yleinen kirjallisuustiede, draamalinja), Tampereen yliopisto
Filosofian lisensiaatti 1989 (yleinen kirjallisuustiede, draama), Turun yliopisto
Filosofian tohtori (teatteritiede) 1992 Helsingin yliopisto

Dosentti ja emeritasopimus 2008-, Helsingin yliopisto
Taideteollinen korkeakoulu dosentti 1998–2007

Teatteritieteen ja draamakirjallisuuden va. ja määräaikainen apulaisprofessori 1989–1995, apulaisprofessori 1995–1998 ja professori 1998–2007, Helsingin yliopisto
Vuoteen 1979 asti kirjastonhoitajana ja tutkimusapulaisena eri työnantajien palveluksessa
Suomen Teatterijärjestöjen keskusliitto vt. toiminnanjohtaja yhteensä 3 vuotta vuosina 1977–1984
Teatterimuseon johtaja 1981–1988
Demarin teatterikriitikko 1979–1991

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Suomen teatteri ja teatterihistoria, esitystutkimus ja -analyysi, teatteri ja yhteiskunta

Palkinnot ja erityissaavutukset
Suomen näyttämötaiteen kultainen kunniamerkki 2001
Suomen valkoisen ruusun ritarikunnan I luokan ritarimerkki 2002

Tekstit: Pirkko Koski ja Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Järjestötyön merkityksellisyys piilee keskusteluissa ja yhteistyössä

Yliopistoon tullessani pohjoismainen ja kansainvälinen teatterialan järjestötyö oli minulle tuttua aikaisemmista työpaikoistani. Minulle oli itsestään selvää jatkaa siirtymällä teatterintutkimuksen järjestötyöhön. Olin perustamassa pohjoismaista Nordiska teaterforskare -järjestöä ja toimin oman jaksoni hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajana. Kansainvälisen järjestömme International Federation for Theatre Research (IFTR) hallitukseen kuuluin kaksitoista vuotta, neljä niistä varapuheenjohtajana.

Tärkeintä järjestötyössä on ollut tutkimuksellinen keskustelu ja yhteistyö. Suurimpana ansionani pidän IFTR:n uuden tutkijan foorumin perustamista ja kehittämistä varapuheenjohtajakaudellani. Foorumi antaa uransa alkuvaiheessa oleville tutkijoille mahdollisuuden esitellä omaa väitöskirjatyötään kongressin teemasta riippumatta. Lisäksi se velvoittaa ansioituneet tutkijat osallistumaan keskusteluun nuorten kanssa. IFTR on viime vuosina kasvanut kongressikouluksi, jossa ansioituneet kollegat ohjaavat tieteellisten artikkeleiden kirjoittamiseen ja muihin tutkijan taitoihin. IFTR:n ja jokakesäisen kansainvälisen tutkijakoulumme ansiosta tunsin jossakin vaiheessa suuren osan eri maiden nuorista tutkijoista. Olen myös ollut perustamassa omaa suomalaista Teatterintutkimuksen seuraamme.

IFTR Theatre Historiography Working Groupin osanottajia vastaanotolla 1990-luvulla. Kuva: Pirkko Kosken kotiarkisto.​

Olin Helsingin yliopiston yleisen kirjallisuustieteen, estetiikan ja teatteritieteen laitoksen esimies vuosina 1994–1998 ja taiteiden tutkimuksen laitoksen varajohtaja ja johtaja vuonna 2007. Useimmat luottamustehtäväni ovat liittyneet kuitenkin teatteriin tai kansainvälisyyteen. Niihin kuuluu muutamien teattereiden hallituksen jäsenyys, Teatterimuseon edustajisto ja hallitus ja niin edelleen. Eläkkeelle siirtymisen jälkeen koti- ja ulkomaiset arvioinnit ovat edelleen vieneet aikaa, usein siksi, että Pohjoismaissa tutkijat käyttävät rinnan useita kieliä ja arvioitsijoidenkin on ymmärrettävä niitä.

Intenational Summer School Lammilla.​ Kuva: Pirkko Kosken kotiarkisto.​