Takaisin

Merete Mazzarella

Signe Merete Mazzarella
4.2.1945, Helsinki

Filosofian kandidaatti 1968 (englantilainen filologia) ja filosofian tohtori 1981 (ruotsalainen kirjallisuus), Helsingin yliopisto

Pohjoismaisen kirjallisuuden vt. professori 1995–1998, professori 1998–2008, Helsingin yliopisto
Suomenruotsalaisen kirjallisuuden lehtori 1973–1995, Helsingin yliopisto
Kirjailija, kirjallisuuskriitikko ja kolumnisti

Kirjalliset kiinnostuksenaiheet ja tutkimusteemat
Genderkysymykset, autobiografia, esseistiikka, medical humanities

Palkintoja ja kunnianosoituksia
Längmanska fondens finlandssvenska pris 2015
Ehrnroothska säätiön kunniapalkinto 2010
Vuoden tiedekirja 2008
Lääketieteen kunniatohtori 2007, Uppsala universitet
Tegnérpriset 2007
De nios pris 2005
Lundequistiska bokhandelns pris 2004
Taiteen valtionpalkinto 2002
Fredrika Runeberg -priset 1995
Folktingets förtjänstmedalj 1994
Svenska Litteratursällskapets pris 1986, 1990

Ehdolla Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnolle (2008), Tieto-Finlandia palkinnolle (2001), Finlandia-palkinnolle (2009), Runeberg-palkinnolle 2014

Kuva: Schildts & Söderströms / Lorna Bartram
Tekstit: Merete Mazzarella (Tomas Sjöblom, toim.)
Kääntänyt: Tomas Sjöblom

”Kirjallisuus on olemassa siksi, että sitä käytettäisiin”

Kirjallisuustieteilijänä olen ollut sillä tavalla vanhanaikainen, että olen aina ajatellut kirjallisuuden liittyvän elämään, ”todellisuuteen”. Aivan kuten Från Fredrika Runeberg till Märta Tikkanen (1985) käsittelee naisen roolin muuttumista sadan vuoden aikana, Det trånga rummet (1989) käsittelee miehen roolin kehitystä.

Kirjoitin väitöskirjani Eyvind Johnsonin Odysseus-romaanista Rantojen tyrskyt (suom. 1947). Olin erityisesti kiinnostunut siitä, miten sodasta kotiin palaava, tuskallisten muistojen painama kirjan Odysseus yrittää hahmotella autobiografista kertomusta, jonka pitäisi olla tunteiden tasolla aito. Elämäkerran mahdollisuudet ovat kiinnostaneet minua siitä lähtien. Olen itse kirjoittanut kaksi elämäkertaa – Fredrika Runebergista ja ruotsalaisesta kirjailijasta Agnes von Krusenstjernasta – sekä romaanin Zacharias Topeliuksesta.

Merete Mazzarellan ”Ingen saknad, ingen sorg. En dag i Zacharias Topelius liv” (suom. Raija Rintamäki, ”Ei kaipuuta, ei surua. Päivä Zacharias Topeliuksen elämässä”, 2009) asetettiin Finlandia-palkinnon ehdokkaaksi vuonna 2009. Kuva: Schildts & Söderströms.​
Merete Mazzarellan ”Ingen saknad, ingen sorg. En dag i Zacharias Topelius liv” (suom. Raija Rintamäki, ”Ei kaipuuta, ei surua. Päivä Zacharias Topeliuksen elämässä”, 2009) asetettiin Finlandia-palkinnon ehdokkaaksi vuonna 2009. Kuva: Schildts & Söderströms.​

Se kirja joka on ollut – ja on edelleen – minulle tärkein on äitini elämästä ja kuolemasta kertova Hem från festen (1992, suom. Kaarina Ripatti, Juhlista kotiin, 1993). Suurin osa muusta kirjallisesta tuotannostani on ollut jossain mielessä autobiografista.

Olen myös luennoinut omaelämäkerrallisesta kirjoittamisesta lukemattomia kertoja sekä Suomessa että Ruotsissa, myöhempinä vuosina etenkin lääketieteilijöille. Uppsalassa, Göteborgissa ja Uumajassa olen lisäksi vetänyt kirjallisuuskursseja ja -seminaareja, erityisesti lääketieteilijöille. Olen yksinkertaisesti sitä mieltä, että kirjallisuus on olemassa siksi, että sitä käytettäisiin.

Sen lisäksi, että on luennoinut omaelämäkerrallisesta kirjoittamisesta, Merete Mazzarella on kirjoittanut siitä. Hänen on kerännyt ajatuksensa omasta elämästä kertomiseen liittyen kirjaan ”Att berätta sig själv. Inspirationsbok för den som vill skriva om sitt liv” (2013, suom. Raija Rintamäki, ”Elämä sanoiksi”, 2013) Kuva: Schildts & Söderströms.​
Sen lisäksi, että on luennoinut omaelämäkerrallisesta kirjoittamisesta, Merete Mazzarella on kirjoittanut siitä. Hänen on kerännyt ajatuksensa omasta elämästä kertomiseen liittyen kirjaan ”Att berätta sig själv. Inspirationsbok för den som vill skriva om sitt liv” (2013, suom. Raija Rintamäki, ”Elämä sanoiksi”, 2013) Kuva: Schildts & Söderströms.​

 

Takaisin