Kirsti Salmi-Niklander

20.5.1957, Joensuu

Filosofian kandidaatti 1988, filosofian lisensiaatti 1991 ja filosofian tohtori 2004 (folkloristiikka), Helsingin yliopisto

Yliopistonlehtori, folkloristiikka, Helsingin yliopisto 2015 -
Akatemiatutkija 2011–2016
Folkloristiikan dosentti, Helsingin yliopisto 2008-
Suomen Akatemian tutkijatohtori 2005–2009
Folkloristiikan assistentti, Helsingin yliopisto 1989–2003
Arkistoavustaja, Kansan Arkisto 1987
Tp. tutkija, Työväenperinne ry. 1985–87

Tutkimusteemat: Suullisen ja kirjallisen ilmaisun vuorovaikutus, käsinkirjoitetut lehdet, muistitietotutkimus, työväenkulttuuri, siirtolaiskulttuuri

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta

Palkinnot ja erityissaavutukset:
Työväentutkimuspalkinto 2006

Kuva: Mika Federley
Teksti: Kirsti Salmi-Niklander (Tiia Niemelä, toim.)

Tärkeitä kaupunkeja lähellä ja kaukana

Uppsala ja Liverpool ovat minulle tärkeitä kaupunkeja sekä tieteellisten kontaktien että historiallisen kaupunkimiljöön takia. Asuimme Uppsalassa koko perheen voimin vuosina 1995 ja 1999, ja mieheni sekä mäyräkoiramme kanssa kevätlukukauden 2014. Liverpoolin John Moores-yliopistossa vierailin 2012 ja 2015, jolloin järjestimme siellä työpajan ”Pirstaloituneet visiot”-hankkeen kanssa. Olen luonut kontakteja työväenkulttuurin ja -kirjallisuuden tutkijoihin myös muissa Englannin yliopistoissa.

1990-luvun alussa teimme koko perheen voimin kaksi matkaa Kanadaan, missä tutkin erityisesti Timminsin ja South Porcupinen kaivosyhteisöä. Akatemiatutkijana pääsin tutkimaan uudelleen Pohjois-Amerikan arkistoja ja löysin uuden tutkimuskohteen: Rockportin ja Lanesvillen suomalaisyhteisön Massachusettsissa, josta on säilynyt erittäin laajat arkistoaineistot. Nämä arkistoaineistot sijaitsevat nykyisin Finnish American Heritage Centerissä Hancockissa, Pohjois-Michiganissa. Olen siis viime vuosina sukkuloinut näiden paikkakuntien välillä.

Rockportin suomalaisyhteisöstä (Cape Ann, Massachusetts) on tullut viime vuosina tärkeä tutkimuskohde. Suomalaisia muutti Rockportiin 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa työskentelemään graniittilouhoksilla. Kuva: Elana Brink