Katariina Styrman

3.3.1980 Espoo

Filosofian maisteri, 2009 (yleinen historia)

Toiminnanjohtaja, Suomen Saunaseura 2014-
Pääsihteeri, Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY) 2008–2012
Hallituksen puheenjohtaja, HYY 2007
Hallituksen varapuheenjohtaja, talousvaliokunnan puheenjohtaja, HYY 2006
Puheenjohtaja, Kronos ry 2003

Kuva: Suomen Saunaseura ry
Tekstit: Tero Juutilainen

”Ikinä ei tiedä mitä päätyy tekemään.”

Katariina Styrmanille on jäänyt monia hienoja muistoja Helsingin yliopistosta vuosien varrelta. Ensimmäisenä hänelle tulee mieleen vaput, joissa yhdistyivät niin virallinen edustaminen kuin yliopiston yhteisöllinen puoli.

Styrman on saanut juhlistaa vappua niin ylioppilaskunnan kuin yliopiston rehtorin ja kanslerin kanssa. Eräänä vappuna perinteisen rehtorin luokse suoritetun vierailun jälkeen oli Styrmanin tie jatkunut muiden historian opiskelijoiden luokse. Yhdessä opiskelijat suuntasivat kohti emeritusprofessori Matti Klingen kotia viedäkseen hänelle vapputervehdyksen laulun muodossa. Kohteliaasti Klinge toivottikin opiskelijat tervetulleeksi ja keskustelun lomassa tarjosi pullollisen Madeiraa.

Vapun vietto ei loppunut tähän vaan opiskelijaryhmä jatkoi juhlintaansa ympäri Helsinkiä. He kävivät Mantalla uudemman kerran ja huomasivat samalla Hankenin nauhan koristavan vielä patsasta. He ottivat nauhan talteen, jotta se ei päätyisi vääriin käsiin.

Yksi mieleenpainuva hetki Styrmanille oli Kilroy Travelsin myynti ollessaan HYYn hallituksen puheenjohtajana. Kilroy Travels oli vuosien varrella kasvanut suureksi matkailuyritykseksi, mutta ylioppilaskunta pyrki irtautumaan siitä ja keskittymään ydinliiketoimintoihinsa. Myyntiä oli mietitty pitkään, ja lopulta myynti tapahtui vuonna 2007 Kööpenhaminassa.

– Sitä päätyy hassuihin juttuihin, mihin ei muuten varmaan päätyisi. Ikinä ei tiedä mihin päätyy.

HYYn vappudelegaatio ja YL:n laulajakvartetti vappupäivänä 2010 menossa tervehdyskäynnille tasavallan presidentin luokse.Kuvassa (vas.) Merli Lahtinen, Ilkka Penttilä, Maija Jäppinen, Jouni Jyllinmaa, Katariina Styrman, Antti Asumaa ja Aleksi Haapanen. Kuva: Katri Korolainen.​
HYYn vappudelegaatio ja YL:n laulajakvartetti vappupäivänä 2010 menossa tervehdyskäynnille tasavallan presidentin luokse. Kuvassa (vas.) Merli Lahtinen, Ilkka Penttilä, Maija Jäppinen, Jouni Jyllinmaa, Katariina Styrman, Antti Asumaa ja Aleksi Haapanen. Kuva: Katri Korolainen.​