Jean Sibelius & Veijo Murtomäki

Johan Christian Julius ”Jean” Sibelius
8.12.1865, Hämeenlinna – 20.9.1957, Järvenpää

Lakitieteen opintoja Keisarillisessa Aleksanterin yliopistossa 1885
Opintoja Helsingin musiikkiopistossa (nyk. Sibelius-Akatemia) sekä jatko-opintoja ulkomailla
Kunniatohtori 1914 ja kunniaprofessori 1916, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto

Kansainvälisesti tunnetuin ja esitetyin suomalainen säveltäjä
Luettelo Sibeliuksen teoksista

Sibelius150-sivusto

Veijo Tapio Murtomäki
26.7.1954, Pyhäjärvi

Humanististen tieteiden kandidaatti 1977 (musiikkitiede), Jyväskylän yliopisto
Musiikinteorian diplomi 1980 (musiikinteoria), Sibelius-Akatemia
Filosofian tohtori 1991 (musiikkitiede) Helsingin yliopisto
Väitöskirja: Sinfoninen ykseys: Muotoajattelun kehitys Sibeliuksen sinfonioissa.

Musiikinhistorian apulaisprofessori 1989–1991, professori 1991-, Sibelius-Akatemia
Musiikinteorian lehtori 1983–1989, Sibelius-Akatemia
Musiikkitieteen ylimääräinen assistentti 1982–1983, Helsingin yliopisto

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Sibelius musiikkianalyyttisenä kohteena, patrioottina sekä Saksa-yhteistyön tukijana 1918–1944

Kunniamerkit:
Suomen Leijonan I lk:n ritarimerkki 6.12.2012

Kuva: Helsingin yliopistomuseo
Tekstit: Veijo Murtomäki, Olli Siitonen (Kaija Hartikainen, Tiia Niemelä, toim.)

Monessa mukana eli tutkijan velvoitteet

Kun humanisti väittelee, hänen kimppuunsa hyökkäävät yllättävän monet tahot. Alan veteraanit tai muuten vain vaihtovuoroiset jäsenet näkevät hetkensä tulleen ja ehdottavat sinua järjestöihin ja luottamustehtäviin. Ensimmäisiä tehtäviäni vielä vihreänä tohtorina oli Suomen Musiikkitieteellisen Seuran puheenjohtajuus, joka kävi voimille, olinhan nuori isä ja myös opetus vaati valmistelua usein aamutyön tunneille asti. Lasken olleeni mukana lähes kymmenen seuran toiminnassa, sillä jos meni kokoukseen, varmuudella pääsi hallitukseen. Vasta paljon myöhemmin olen näistä tehtävistä osannut pysytellä loitolla, jotta tutkimustyölle jäisi aikaa – ja myös sille ylen tarpeelliselle, mutta nuorempana laiminlyödylle vapaa-ajalle kuntoiluineen.

Veijo Murtomäki Olavinlinnassa 2010

Kansainvälinen toiminta on ollut toki vielä työläämpää, mutta samalla niin välttämätöntä ja antoisaa, että siitä on muodostunut pääosin piristävää vaihtelua arkeen. Sibelius-konferensseja on järjestetty vähintään viiden vuoden välein, aluksi Suomessa 1990, 1995 ja 2000, sitten Texasissa/Dentonissa 2005 ja Oxfordissa 2010, näiden välillä tosin myös Meiningenissa 1993 sekä Pariisissa 1994 ja 2007. Tapahtumiin liittyvät tuttujen ja uusien kollegojen sydämelliset tapaamiset, uudet kulinaariset, kulttuuriset ja maantieteelliset kokemukset – ja jotkin shokit. Lähes kaikissa olen ollut mukana myös järjestelijänä ja kongressikirjan toimittajana, mikä on tuonut rutiinia tutkijalle hyödyllisiin asioihin.