Janne Hopsu

Vapaa toimittaja vuoteen 2000 asti

Teksti: Riitta-Ilona Hurmerinta

Uutiskeikalla Kairossa tammikuussa 2011

Egyptin kansannousu alkoi 25. tammikuuta 2011. Hosni Mubarakin yksinvaltaa vastustavia ihmisiä alkoi kerääntyä Kairon Tahririn aukiolle. Janne Hopsu oli paikalla kaksi päivää myöhemmin. Uutiset hän raportoi tv-lähetyksiin suorana omalla naamallaan satelliitin kautta kairolaisesta televisiostudiosta.

Perjantaiaamuna 28.1.2011 kännykkä- ja nettiyhteydet oli katkaistu. Alkuiltapäivästä olivat tärkeät perjantairukoukset. Väkijoukkoja alkoi kerääntyä kulkueina ja yksittäin eri suunnista.

– Hotellilta oli noin kolmen kilometrin matka keskustassa sijainneelle tv-studiolle. Alkuillasta ihmisiä oli valtavasti joka paikassa. Kävelin siellä kymmenien tuhansien ihmisten seassa. Osa oli rauhallisia, osa kahakoi kyynelkaasua ampuvaa ja patukoita heiluttavia poliiseja vastaan. Sain työni tehtyä studiolla ja kävelin illalla takaisin hotellille. Kaduilla kuului ammuskelua, taloja ja autoja paloi. Ihmiset eivät vallankumoustilanteesta huolimatta olleet paniikissa, vaan ystävällisiä. Se oli eräänlainen vapaudenhuuman, pelon katoamisen synnyttämä kansanjuhla. Epätodellinen tunnelma keskellä väkivaltaa. Ei mikään tavanomainen leipämellakka.

Joskus työ kriisitilanteessa vaatii rohkeutta, mutta etenkin ennakointia, harkintaa, varovaisuutta ja kykyä laittaa asioita perspektiiviin.

– Armeija tankkeineen oli siirtynyt Kairon keskustaan 28.1. Iltaisin oli voimassa ulkonaliikkumiskielto. Jo illalla 29.1. kadut olivat aavemaisen autioita ja hämäriä. Minun oli kuitenkin palattava jalan tv-studiolta hotelliin. Siinä matkalla jossain nurkassa kuitenkin poikajoukko näytti pelaavan futista. Yksi niistä nuorista lähti kävelemään keppi kädessä minua kohti. Hän sanoi, että anna dollareita. Sanoin, että ei nyt valitettavasti ole. Siinä tilanteessa kävi ehkä tsägä, ettei käynyt huonosti. Edellisenä päivänä poliisi oli hakannut toimittajia Tahririn aukion liepeillä. Itse jouduin juoksemaan karkuun mielensoittajien perään rynnäköiviä ja kyynelkaasua ampuvia poliiseja.

Kairon työkeikalla Janne Hopsu havaitsi paitsi historian, myös arabian kielen ja kulttuurin opintojen hyödyn. Ne auttoivat ymmärtämään ihmisten mentaliteettia ja laittamaan tapahtumia kehyksiin.

"Kairo silminnäkijän silmin"

Lauri Karhuvaara haastatteli Janne Hopsua MTV3:n Huomenta Suomi -lähetyksessä välittömästi, kun Hopsu palasi työkeikaltaan Kairosta Suomeen. Uutislähetyksessä näytettiin Hopsun kuvaamaan materiaalia Tahririn aukiolta. "Kairon mielenosoituksesta tuskin verinen" , Huomenta Suomi -lähetys 1.2.2011, MTV3 Katsomo.