Jan Fast

24.6.1962, Helsinki

Filosofian maisteri 2013 (arkeologia), Helsingin yliopisto

2015- Arkeologian jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto
1997–2014 Yhteisöarkeologisia kaivausprojekteja, näyttely-, luento- ja opetustöitä
1990–1997 Tiedekeskus Heureka
1986–1990 Arkeologisia kenttätöitä Museovirastossa

Tutkimusteemat: Suomen esihistoria, toisen maailmansodan konfliktiarkeologia Suomessa

Julkaisut: Kirjoittanut lukuisia artikkeleja arkeologiasta lukion historian oppikirjoihin sekä erilaisiin julkaisuihin ja lehtiin. Lisäksi omaelämäkerrallinen teos ”I arkeologens fotspår” (julk. 2016)

Tärkeitä tutkimusprojekteja: Vantaan Jokiniemen kivikautinen asuinpaikka ja ”Deutsches Lager Hanko 1942–1944” osana laajempaa konfliktiarkeologista tutkimusprojektia ”Hankoniemi varuskunta ja sotatoimialueena 1940–1945”.

Tekstit: Jan Fast, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Mitä yhteistä on punkrockilla, kalastuksella ja arkeologialla?

Punkrockilla, kalastuksella ja arkeologialla on yllättävän paljon yhteistä. Punkrock sai minut uskomaan itseeni vuonna 1977. Punk sai minut uskomaan myös siihen, että minun ei ole pakko tehdä mitä muut odottavat minun tekevän, että voin tehdä mitä haluan ja että täytyy seurata sydäntään.

Nuoruuteni rockbändikokeilut antoivat esiintymiskokemusta, -halua ja -rohkeutta. Aikani Heurekassa hioi näitä taitoja. Odotan edelleen innolla jokaista esiintymistä.

Arkeologia oli lapsuuteni suurin intohimo kalastuksen ohella. Arkeologia on myös hyvin paljon kuin kalastamista, koskaan ei tiedä mitä saa tai löytää. Kalastaminen opetti minulle kärsivällisyyttä, siitä on ollut minulle hyötyä.

Jan Fast nuorena punk-kitaristina.​
​Kalastaminen on toinen intohimoni arkeologian ohella. Kuva Henrik Gahmberg.​