Irja Seurujärvi-Kari

Utsjoen saamelaislukion rehtori 1978–1985
Oulun yliopistossa saamen kielen lehtori 1976–1977
Ivalon peruskoulussa englannin ja ruotsin lehtori 1974–1976

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: saamelais- ja alkuperäiskansaliike, alkuperäiskansojen identiteettipolitiikka ja oikeudet, alkuperäiskansojen etymologiset ja ontologiset kysymykset, saamelaiskielet, kielten uhanalaisuus ja revitalisaatio.

Palkinnot ja erityissaavutukset
1998 Tasavallan Presidentin myöntämä Valkoisen Ruusun Ritarimerkki
2005 Valtion Tiedon julkistamispalkinto The Saami – a cultural encyclopaedia -teoksesta
2013 Kotikielen seuran myöntämä väitöskirjapalkinto

Kuva: Ulla Aikio-Puoskari
Kirjoittaja:Irja Seurujärvi-Kari, Kaija Hartikainen (toim.)

Irja Seurujärvi-Kari muualla verkossa ja mediassa

Pako tai kato: Alkuperäiskansat, myytti ja sukupuutto, kunnioitus, vallan varjossa, luonto, uudet alkuperäiskansat, Yliopisto-lehti 7/14

Irja Seurujärvi-Kari: Saamelaisuuden tutkija
Kuukauden humanisti 4/2004, Humanistinen tiedekunnan verkkosivut

Ajankohtainen ykkönen 16.2.2014, Yle Areena
Suomalaisessa kouluopetuksessa ei saamelaisista juuri puhuta. Helsinkiläinen lukiolainen sai lähteä Utsjoelle asti vaihto-oppilaaksi oppiakseen pohjoissaamen kieltä ja saamelaista kulttuuria. Monelle lukiolaiselle vaihto-opiskelu Saamenmaalla saattaisi nykyään olla eksoottisempi vaihtoehto kuin vaikkapa Iso-Britannia tai Saksa. Mutta miltä saamelaisista itsestään tuntuu edustaa jotakin ihmeellistä ja eksoottista? Haastattelussa helsinkiläinen lukiolainen Noora Metsikkö sekä saamelaisaktiivi ja Helsingin yliopiston saamen kielen ja kulttuurin lehtori Irja Seurujärvi-Kari. Toimittajana Iida Ylinen.

Ajantasan lauantaivieras 18.5.2013, Yle Areena
Saamelaisliike eli kulta-aikaansa 70- ja 80- luvuilla. Silloista saamelaisliikettä yksi ajan aktiiveista, Irja Seurujärvi-Kari kuvaa nyt "Laululiikkeeksi". Tänään Seurujärvi-Kari toivoisi saamelaisasioissa suvaitsevaisuutta enemmän. Kiistat saamelaisuudesta ja maakysymyksistä ovat kärjistyneet liikaa. Ajantasan lauantaivieraan tapasi toimittaja Ritva Säilä.

Inarin peruskoulun saamenkielisen ala-luokkalaisten piirustuksia. Kuva: Irja Seurujärvi-Kari​