Hanna Lehti-Eklund

Hanna Maria Lehti-Eklund
18.10.1957, Helsinki

Filosofian kandidaatti 1981 ja filosofian tohtori 1990 (pohjoismaiset kielet), Helsingin yliopisto.

Pohjoismaisten kielten professori 2005-, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitoksen johtaja 2014-, Helsingin yliopisto

Tutkimusteemat:
Ruotsi toisena ja vieraana kielenä (erityisesti suullinen vuorovaikutus ja luokkahuonekeskustelut) sekä ruotsin kielen historia ja kielellinen muutos, esimerkiksi kieliopillistuminen ja diskurssipartikkelien funktiot (nu, nå, alltså).

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta

Kuva: Sasa Tkalcan
Tekstit: Hanna Lehti-Eklund (Kaija Hartikainen, toim.)

Folkmålsstudier – ajankohtaista nordistiikkaa

Kielitieteellinen yhdistys nimeltä Föreningen för nordisk filologi on julkaissut Suomessa vuodesta 1933 lähtien Folkmålsstudier-nimistä kielitieteellistä aikakauslehteä. Alun perin lehti keskittyi ruotsinkielisiä murteita käsitteleviin artikkeleihin, mutta nykyään alana on koko nordistiikka.

Olen toiminut lehden toimittajana vuodesta 2001 lähtien, alkuun ruotsinkielisen murresanakirjan päätoimittajan Peter Slotten ja myöhemmin professori Gunilla Harling-Kranckin kanssa. Nykyään meitä toimittajia on kolme: minun lisäkseni akatemiatutkija Camilla Lindholm ja murresanakirjan päätoimittaja Caroline Sandström vastaavat lehden julkaisusta. Lehden toimittaminen on minulle yksi ikkuna ajankohtaiseen nordistiikkaan. Vaikka toimittamisessa on työläskin puolensa, yhteistyö kollegoiden kanssa on antoisaa.

​Kuva: Linda Tammisto.​