Takaisin

Eino Leino

Armas Einar Leopold Lönnbohm (kirjailijanimi Eino Leino)
6.7.1878, Paltamo – 10.1.1926 Tuusula

Latinanopintoja Keisarillisessa Aleksanterin Yliopistossa 1895–1899

Runoilija, kirjailija, kääntäjä
Toimittaja 1898–1899, Nykyaika
Kulttuuriavustaja 1899–1904, Päivälehti
Teatterikriitikko ja pakinoitsija 1904–1914, Helsingin Sanomat
Päätoimittaja 1915–1918, Sunnuntai

Kunnianosoituksia ja muistomerkkejä
Valtion kirjallisuuspalkinto 1899–1900, 1902, 1904, 1907, 1908, 1911–1912, 1915–1918, 1920
Valtion kirjailijan eläke 1918

Eino Leino -seura 1947
Eino Leinon kadut; Helsinki 1948, Hämeenlinna, Parikkala, Tuusula
Muistopatsas 1953, Esplanadin puisto Helsingissä
Eino Leino -palkinto 1956
Muistotaulu Divina Commedian suomennostyöstä 1971, Rooma
Eino Leino -talo 1978, Paltaniemi
Eino Leino – postimerkki 1978
Muistopatsas 1980, Rantapuisto Kajaanissa
Runon ja suven päivä 6.7. (liputuspäivä 1992 –)

Tuotanto

Kuva: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Tekstit: Tomas Sjöblom

Kulttuurilehtiä ja poliittisia pakinoita

Tänä päivänä runoilijana paremmin tunnetulla Eino Leinolla oli pitkä ura myös lehtimiehenä. Hän aloitti lehtityön jo toimimalla koulunsa lehden Vasaman päätoimittajana. Lehtialalle ryhtymisessä keskeinen vaikuttaja oli hänen vanhempi veljensä Kasimir.

Leino perusti 20-vuotiaana veljensä kanssa aikakauslehden Nykyaika. Lehtihanke oli kunnianhimoinen ja poikkesi monista muista samanaikaisista lehdistä. Se ei käsitellyt kieli- tai kansallisuuskysymyksiä, eikä sillä ollut selkeää kirjallista ohjelmaa. Nykyajan päämääränä oli kansainvälinen, laajasti kulttuuri- ja taide-elämää käsittelevä lehti. Tuloskin oli korkealaatuista, mutta lukijakunta oli auttamattomasti liian pieni. Velkaantuneet Leinon veljekset joutuivat lakkauttamaan lehden jo vuoden kuluttua sen perustamisesta vuonna 1899.

Nuori Eino Leino. Kuva: Museovirasto.​
Nuori Eino Leino. Kuva: Museovirasto.​

Lakkautetusta Nykyajasta Leino siirtyi Päivälehden kulttuuriavustajaksi ja vuonna 1904 sen seuraajan Helsingin Sanomien vakinaiseksi teatterikriitikoksi. Kriitikon työhön hän tarttui tarmokkaasti. Leino ei pelännyt esittää omia vahvoja näkemyksiään, eikä kritisoida vakiintuneita teatterivaikuttajia. Eritoten Suomalainen Teatteri ja sen perustaja Kaarlo Bergbom saivat kuulla kunniansa Leinon arvosteluissa.

Leinon työt Helsingin Sanomissa eivät rajoittuneet teatterikriitikon tehtäviin. Hänestä tuli vuonna 1904 myös lehden vakinainen pakinoitsija. Teemu-nimimerkillä Leinosta tuli pakinoillaan merkittävä yhteiskuntakriitikko. Suurlakkovuonna 1905 hän kritisoi hyvin voimakkaasti erityisesti Venäjän suomenpolitiikkaa ja suomettarelaisia myöntyvyyspolitiikan kannattajia. Yrjö Larmolan mukaan on tosin epäselvää, kuinka yleisesti nimimerkki Teemu osattiin yhdistää Leinoon vielä vuonna 1905.

Työskenneltyään yli kymmenen vuotta Helsingin Sanomissa Leino osallistui uuden kulttuurilehden perustamiseen vuonna 1915. Hän toimi viikkolehti Sunnuntain päätoimittajana koko sen kolmivuotisen ilmestymisen ajan. Kuten Nykyajalla aikoinaan, sillä oli yleishumanistinen ohjelma. Tukijoita oli tosin enemmän, eri poliittisista ja maailmankatsomuksellisista ryhmistä, mikä lienee osaltaan vaikuttanut sen pidempikestoisuuteen.

Sisällissodan aikana 1918 Leino oleskeli Helsingissä. Hän järkyttyi pahasti sisällissodasta ja sekä ymmärsi että ei ymmärtänyt sodan osapuolia. Kannustettuaan vuosikausien ajan suomalaisia itsenäiseen politiikkaan, sisällissota oli Leinolle suuri henkinen isku. Maria-Liisa Nevalan mukaan hän ei siitä koskaan toipunut. Leinon lehtimiehenurakin jäi vuoteen 1918.

 

 

Ylen Elävän arkiston tallenteessa käsitellään Eino Leinon poliittista minää. Poliittisesta Leinosta väitellyt Yrjö Larmola kertoo nykyään paremmin runoilijana tunnetun Leinon poliittisesta merkityksestä. Larmola toteaa, että liberaali kirjailija osasi olla hyvinkin suvaitsematon toisinajattelijoita kohtaan.

 

Lähteet

Takaisin