Axel Fleisch

6.12.1968 Langenhagen, Saksa

Afrikan tutkimuksen tohtori 2000 ja maisteri 1995, Kölnin yliopisto (Univ. zu Köln)

Afrikan tutkimuksen professori 2008–, Helsingin yliopisto
Yliopisto-opettaja 2007, Leipzigin yliopisto
Vanhempi tutkija 2005–2006, Kölnin yliopisto
Post-doc-tutkija 2002–2004 Univ. of California, Berkeley
Tohtorikoulutettava 1995–2001, Kölnin yliopisto ja tutkimustyötä Namibiassa sekä Angolassa

Tutkimusteemat: deskritptiivinen kielitiede ja Afrikan kielten dokumentointi (erityisesti bantu- ja berberikielet).

Julkaisut, projektit ja muu tieteellinen toiminta

Kuva: Joaquín Fanego Palat
Tekstit: Axel Fleisch ja Suvi Uotinen (toim.)
Käännös: Mari Pakkala-Weckström

Haaveeni: yhteiskunta, jossa erilaisuus on rikkaus

Mistä haaveilen? Monesta asiasta, esimerkiksi siitä, että saisin nähdä yliopistomme kehittyvän aidosti kansainväliseksi työympäristöksi. Tai siitä, että saisin elää päivän, jona Suomen valtion päämieheksi valittaisiin henkilö, jolla on afrikkalaiset sukujuuret.

Ja tietysti olisi mahtavaa elää yhteiskunnassa, jossa erilaisuus on rikkaus ja ihmiset voisivat olla ylpeitä alkuperästään. Valitettavasti me eurooppalaiset rakennamme yhä itsetuntoamme ideologioille, jotka jättävät muut ulkopuolelle.

Se, että olisi mahdollista saada ihmiset oikeasti arvostamaan erilaisuutta, on kuitenkin enemmän utopiaa kuin unelmaa. Tämä visio kuitenkin inspiroi meitä työskentelemään Afrikan kielten ja kulttuurien parissa.