Axel Fleisch

6.12.1968 Langenhagen, Saksa

Afrikan tutkimuksen tohtori 2000 ja maisteri 1995, Kölnin yliopisto (Univ. zu Köln)

Afrikan tutkimuksen professori 2008–, Helsingin yliopisto
Yliopisto-opettaja 2007, Leipzigin yliopisto
Vanhempi tutkija 2005–2006, Kölnin yliopisto
Post-doc-tutkija 2002–2004 Univ. of California, Berkeley
Tohtorikoulutettava 1995–2001, Kölnin yliopisto ja tutkimustyötä Namibiassa sekä Angolassa

Tutkimusteemat: deskritptiivinen kielitiede ja Afrikan kielten dokumentointi (erityisesti bantu- ja berberikielet).

Julkaisut, projektit ja muu tieteellinen toiminta

Kuva: Joaquín Fanego Palat
Tekstit: Axel Fleisch ja Suvi Uotinen (toim.)
Käännös: Mari Pakkala-Weckström

Etelä-ndebelen kielessä piilee potentiaalia

Orlando Westin asuinalue Sowetossa, Johannesburgissa. Kuva: Axel Fleisch​​

Gauteng on Etelä-Afrikan pienin mutta väestörikkain provinssi, jonka pääkaupunki on maan talouselämän keskus, Johannesburg. Provinssin pohjoisosassa sijaitsee Etelä-Afrikan hallinnollinen pääkaupunki Pretoria.

Tutkimusryhmä, johon kuuluu tutkijoita Helsingistä, Göteborgista, Pretoriasta ja Kapkaupungista, kartoittaa parhaillaan näiden isojen Etelä-Afrikan kaupunkien monikielisten esikaupunkialueiden kielikontakteja.

Alueella asuvat etelä-ndebelen puhujat pyrkivät kehittämään omaa kieltänsä. Vaikka etelä-ndebele on yksi Etelä-Afrikan virallisista kielistä, se ei juurikaan ole ollut lingvistisen mielenkiinnon kohde. Kuitenkin tulkkien niin oikeussaleissa, sairaaloissa kuin parlamentissakin täytyy voida tehdä työnsä. Opettajien kouluissa täytyisi kasvattaa uusi eteläafrikkalainen sukupolvi, joka käy taistoa apartheid-järjestelmän perintönä saamiaan, syvään juurtuneita sosioekonomisia ennakkoluuloja vastaan.

Kaikki he tietävät, että Etelä-Afrikka tarvitsee osaamista, jota ei voida saavuttaa ennen kuin ihmisiä opetetaan omalla äidinkielellään.

Afrikkalaiset kollegamme tekevät kovasti työtä kieltensä aseman edistämiseksi ja hankkiakseen resursseja sekä herättääkseen eteläafrikkalaisten tietoisuutta siitä, että näiden kielten käytössä piilee se potentiaali, jonka avulla yhteinen tulevaisuus voidaan rakentaa. Tuemme tätä prosessia sekä analysoimalla etelä-ndebelen kieltä että tutkimalla sen sosiolingvististä dynamiikkaa.