Auli Hakulinen

Auli Talvikki Hakulinen
10.3.1941, Helsinki

Filosofian kandidaatti 1965 (fennougristiikka) ja lisensiaatti 1971, (yleinen kielitiede), Helsingin yliopisto,
filosofian tohtori 1976 (yleinen kielitiede), Turun yliopisto

Suomen kielen apulaisprofessori 1981–1991 ja professori 1991–2006, Helsingin yliopisto
Akatemiaprofessori 2001–2004

Suomen Akatemian tutkimusassistentti tekstilingvistiikan tutkimusryhmä 1974–1977, Åbo Akademi
Vieraileva tutkija kevät 1973 MIT, USA
Yleisen kielitieteen assistentti 1968–1971, Helsingin yliopisto
Tutkimusassistentti Sociological Research Unit, Lontoon yliopisto 1967–1968
Suomen kielen opettaja Indianan yliopisto, USA 1963–1964

Tutkimusalueet: lauseoppi, tekstilingvistiikka, naistutkimus, keskustelunanalyysi, vuorovaikutuslingvistiikka.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta

Tärkeimmät palkinnot ja erityissaavutukset: Kristiina-palkinto 1986, Maikki Friberg -palkinto 2002, Suomen Kulttuurirahaston palkinto 2005, E.J. Nyströms pris 2007

Kuva: Kuva-siskot
Kirjoittajat: Auli Hakulinen (Kaija Hartikainen, toim.)

Haaveeni on seurata suomentajien suurenmoista työtä

Olen viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana ollut säännöllisesti tekemisissä suuresti arvostamani ammattikunnan, kaunokirjallisuuden suomentajien kanssa. Suomen kirjakielen perustana on (Mikael Agricolan) käännös, ja edelleenkin käännökset rikastavat ja monipuolistavat nykysuomea. Kääntämällä ja tulkitsemalla muiden kulttuurien ja kielten parhaita saavutuksia nämä kahden kulttuurin eläjät tuottavat pyyteettömästi, naurettavilla palkkioilla uutta, uudistuvaa suomen kieltä.

Eturivin yleisöä Eläke-Varman salissa. Kuva: Markku Päkkilä​

Haaveeni on, että voisin jatkaa heidän kanssaan käytävää vuoropuhelua: seminaareja, työpajoja, epävirallisia ideointeja niin kauan kuin se kumpaakin osapuolta ilahduttaa.

Auli ja kuulijat Rodoksen amfiteatterissa.​