Anna Moring

Anna Raisa Aurora Moring
7.12.1978, Espoo

Filosofian tohtori 2013 (sukupuolentutkimus) ja filosofian maisteri 2005 (naistutkimus), Helsingin yliopisto; HuK 2003, Turun yliopisto (yleinen kirjallisuustiede)

Projektipäällikkö 2013–, Kaikkien perheiden Suomi -hanke

Koulutussuunnittelija 2012–2013, Sateenkaariperheet
Pääsihteeri 2010–2011, Vihreät naiset
Tohtorikoulutettava 2007–2012, Helsingin yliopisto
Toimitussihteeri 2004–2005, Naistutkimus-lehti

Tekstit: Suvi Uotinen

Suomesta parempi paikka monimuotoisille perheille

Anna Moringin työ Kaikkein perheiden Suomi -hankkeen projektipäällikkönä sisältää paljon puhumista erilaisille ryhmille. Kuva: Jenni Kerppola-Pesu

Anna Moring työskentelee projektipäällikkönä Kaikkien perheiden Suomi -hankkeessa. Tavoitteena on tehdä Suomesta parempi paikka monimuotoisille perheille. Niitä ovat esimerkiksi uusperheet, sateenkaariperheet ja kahden kulttuurin perheet.

Hankkeessa kootaan tietoa monimuotoisten perheiden kohtaamista ongelmista ja tuodaan tämä tieto päättäjien, lainvalmistelijoiden ja palvelujärjestelmän ulottuville.

Hanketta koordinoi Monimuotoiset perheet -verkosto, joka koostuu kymmenestä itsenäisestä perhejärjestöstä. Kaikkien niiden kohderyhmät poikkeavat jotenkin oletetusta perheestä.

­– Voimien yhdistäminen kannattaa. Näin voimme tuoda yksittäistä järjestöä voimakkaammin esiin monimuotoisten perheiden asioita, Anna Moring sanoo.

Moring käy puhumassa perheiden monimuotoisuudesta ammattilaisten tilaisuuksissa ja messuilla. Keväällä eduskuntavaalien aikaan valloitettiin puolueristeilyt ja -kokoukset.

Syksylle on suunnitteilla vaikuttamistyön risteily, taidenäyttely Hakaniemen metroasemalle ja monimuotoisten perheiden metrovaunu. Lisäksi pidetään silmällä uuden hallituksen toimia esimerkiksi perhevapaiden suhteen. Myös Aito avioliitto -kansalaisaloite vaatii seuraamista.

– Tämä on paras työ, mitä voin kuvitella. Pääsen käyttämään asiantuntemustani ja oppimaan lisää uusista perheryhmistä.

Moring näkee, että sukupuolentutkimuksen opinnot ovat antaneet työhön hyvän pohjan.

– Sen kautta on oppinut näkemään kohtia, joissa yhteiskunnan rakenne toimii niin, että jokin ryhmä kärsii siitä. Ja tietää keinot, miten siihen voi puuttua.

Anna Moringin väitöskirja käsitteli sateenkaariperheitä. Tutkimustyön kautta hän oppi paljon perhetutkimuksesta ja Suomen oikeusjärjestelmästä.

Uutisointia Kaikkien perheiden Suomi -hankkeesta:

Perheitä on monenlaisia, mutta lait laahaavat perässä, Valomerkki 6.7.2015

Ydinperhe, sateenkaariperhe ja yksinhuoltaja saavat yhä erilaisen kohtelun, Nurmijärven uutiset 17.3.2014