Aleksi Neuvonen

Aleksi Johannes Neuvonen
21.1.1975, Helsinki

Filosofian maisteri 2005 (teoreettinen filosofia), Helsingin yliopisto
Jatko-opiskelija, Rakennetun ympäristön tohtoriohjelma, Tampereen teknillinen yliopisto

Perustaja, tutkija, tutkimusjohtaja 2005-, Demos Helsinki
Tulevaisuuden tutkimuskeskus: tutkija 2002–2003 ja 2004, Turun kauppakorkeakoulu
Teknologian tutkimuksen ryhmä: tutkimusharjoittelija 1999 ja 2000–2001, VTT

Hallituksen jäsen, Crisis Management Initiative
Hallituksen jäsen, Ruohonjuuri Oy
Hallituksen jäsen, Tulevaisuuden tutkimuksen seura ry
Perustajajäsen ja entinen puheenjohtaja, Ympäristöjärjestö Dodo

Palkinnot
Greater Helsinki Vision 2050 -ideakilpailu vuonna 2007: jaettu toinen sija osana Towards City 2.0 -joukkuetta

Tekstit: Aleksi Neuvonen (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Demos Helsinki ei vain haudo ajatuksia

Perustin ajatushautomo Demos Helsingin yhdessä opiskelukaverini Roope Mokan kanssa kymmenen vuotta sitten. Teemme töitä yhteiskunnallisesti merkittävien ja minulle henkilökohtaisesti merkityksellisten asioiden kanssa. Aiheet ovat monisyisiä ja kompleksisia eikä niiden hallitseminen onnistu minkään perinteisen ammatin tai asiantuntijuuden puitteissa. Vai mitä mieltä olette vaikka ilmastonmuutoksen hillinnästä, demokratian uudistamisesta tai ihmisten oman elämänhallinnan vahvistamisesta, näin ihan vain muutamia työhöni liittyviä teemoja mainitakseni? Niinpä saan työssäni tarttua jatkuvasti teemoihin, joiden parissa työskentelee paljon itseäni vahvempia asiantuntijoita.

Aleksi Neuvonen ja Roope Mokka Demos Helsingin toimistolla loppuvuodesta 2005. Kuva: Aleksi Neuvosen arkisto.

Minä ja kollegani tuomme näihin kysymyksiin laajemman, läpi yhteiskunnan menevän näkökulman. Autamme ihmisiä ja organisaatioita ymmärtämään, miten asiat muuttuvat kun uusi ilmiö leviää yhden ammattikunnan tai sektorin piiristä ja alkaa muokata ihmisten, yritysten ja muiden yhteisöjen toimintaa. Käytämme tähän paljon tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä, jotka perustuvat vaihtoehtoisten tulevaisuuksien kuvaamiseen erilaisia tämän hetken ilmiöitä havainnoimalla ja käsitteellistämällä. Tämän pohjaksi koitan olla utelias, kuunnella ihmisten puheita tarkalla korvalla, lukea ahnaasti kirjoja ja artikkeleita uusista ilmiöistä, rakentaa itselleni mittatikkuja ja samaan aikaan pohtia, mitkä asiat oikeasti ajavat muutosta.

Demos Helsingin ajatuksilla ja toiminnalla on laaja yleisö ja ne saavat useimmiten innostuneen vastaanoton. Siitä pitää olla hirveän kiitollinen. Voisin olla aika tyytyväinen jo siitäkin, että saan ylipäänsä työskennellä näin kiinnostavien asioiden kanssa. Koko homma saa motivaationsa kuitenkin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Siksi pitää olla jatkuvasti kiinnostunut siitä, miten ajatuksemme leviävät ja millaista toimintaa ne synnyttävät.

Työskentelyä Demos Helsingin toimistolla keväällä 2015. Kuva: Aleksi Neuvosen arkisto.