Viljami Puustinen

Yo-merkantti 1992, Espoonlahden kauppaoppilaitos

Vapaa toimittaja ja tietokirjailija 2011–
Päätoimittaja 2007–2011, Rumba-lehti
Avustaja mm. Ylioppilaslehti, Like Uutiset, Johnny Kniga kertoo, Kauppalehti, Bisnes.fi, Image, Iso Numero
Levykaupan myyjä 1992–1994, Fazer Music Itäkeskus

Julkaisut:
Kingston Wall – Petri Wallin saaga, Like 2014
22-Pistepirkko, Like 2005
This is USA – Hellsinki rock&roll underground ‘89–‘99, Like 2000

Kuva: Pete Leppänen / Like Kustannus
Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

Totuutta ja todellisuutta draaman kaarta unohtamatta

– Teen koulutustani vastaavaa työtä, vaikka en työskentelekään teatterialalla. Draaman kaaren tajua tarvitaan kirjailijan ja toimittajan töissä. Teatteritieteen opinnoissa tahkottiin Aristoteleen kaavaa: alku, keskikohta ja loppu. Ihan perussettiähän se on, mutta käytännössä ei aina helppoa toteuttaa.

Vaikka Viljami Puustinen kirjoitti opintojen aikana teatteri- ja elokuva-arvioita, ei hän kokenut kriitikon ammattia innostavana. Hän tykkäsi enemmän muunlaisista lehtijutuista. Musiikkilehti Rumban avustajana hän oli hetken ennen kuin tuli valituksi lehden päätoimittajaksi.

– Rumba-pesti oli kiinnostavaa ja kiireistä aikaa. Viisi vuotta sitä haipakkaa kuitenkin riitti minulle. Huomasin tulleeni sellaiseen ikään, etten jaksanut seurata 24/7 mitä rockissa ja popissa tapahtuu missä ja milloin. Annoin mielelläni nuoremmille tilaa tehdä sitä, jotta pystyn keskittymään omaan kirjoittamiseeni.

Puustinen on julkaissut tähän mennessä kolme rockaiheista tietokirjaa. Näistä ensimmäinen This is USA – Hellsinki rock&roll underground ’89–’99 (2000, Like) kertoo 1990-luvun Helsingin vaihtoehtorockin tekijöistä. Toinen kirja on 22-Pistepirkko-yhtyeen historiikki (2005, Like).

– Siinä tulin haastatelleeksi todella syvällisesti bändin ukkoja. Kirjoitusprosessin kanssa samaan aikaan minulle syntyi lapsi ja viimeistelin yliopisto-opintojani. Julkaisuprosessi venyi useammasta syystä pitkäksi, joten oli huojentavaa lopulta saada kirja ulos painosta.

Tuorein Puustisen kirja Kingston Wall – Petri Wallin saaga julkaistiin vuonna 2014. Siinä Puustinen piirtää kuvaa bändin keulahahmo Petri Wallista hänen läheistensä, yhtyekavereidensa ja ystäviensä haastattelujen kautta. Samalla luodaan ajankuvaa 1980- ja 1990-luvun suomalaisesta rockelämästä.

Kingston Wall -kirjan haasteena oli päähenkilön traaginen menehtyminen vuonna 1995. Tarinaa piti etsiä haastattelemalla Wallin lähipiiristä sellaisiakin henkilöitä, jotka eivät olleet tottuneet haastatteluihin. Puustinen kertoo hyödyntäneensä uskontotieteen professori Juha Pentikäisen luennoilta saamiaan oppeja siitä, miten ”informanttien” kanssa toimitaan ja miten saavutetaan molemminpuolinen luottamus.

– Tieteellisissä haastatteluissa pyritään autenttisuuteen ja totuuteen. Lisäksi niiden tarkoitus on saada lähiympäristöstä aikakauden kontekstia, jolla voidaan sävyttää tekstiä. Kun Kingston Wall -kirja julkaistiin, haastateltavat totesivat minun tehneet oikeutta heidän kertomuksilleen. Totuudellisuus on ehdottomasti se, mitä opin yliopistossa: on haettava totuutta ja todellisuutta.

Viljami Puustisen teos Kingston Wall – Petri Wallin saaga julkaistiin vuonna 2014. Kuva: Like Kustannus.
Viljami Puustisen kirjoittama 22-Pistepirkko julkaistiin vuonna 2005. Kuva: Like Kustannus.
Viljami Puustisen This is USA – Hellsinki rock&roll underground ‘89–‘99 -teos ilmestyi vuonna 2000. Kuva: Like Kustannus.