Tuija Talvitie

Tuija Kristiina Talvitie
29.8.1959, Lapua

Filosofian maisteri 1987 (englantilainen filologia), Helsingin yliopisto

Toiminnanjohtaja 2009–, Crisis Management Initiative (CMI)
Toiminnanjohtaja 1997–2009, British Council Finland
Exchanges Officer ja Assistant Librarian 2 1987–1997, British Council Finland

Ohjausryhmän jäsen 2005–, Crisis Management Initiative
Ohjausryhmän jäsen, Counterpoint
Hallituksen jäsen 2015–, Demos Helsinki
Hallituksen jäsen, e2
Valtuuskunnan jäsen 2015–, Helsingin yliopiston Alumniyhdistys

Kuva: Tuomo Manninen
Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

Pakolaiskriisiä hoidetaan myös katsomalla tulevaisuuteen

Euroopassa vallitsee tällä hetkellä globaali pakolaiskriisi, jolla on laajat vaikutukset ihmisiin ja yhteiskuntiin. Crisis Management Initiativen (CMI) toiminnanjohtaja Tuija Talvitien mukaan akuutin hätätilanteen keskellä pitäisi kääntää katse syvempien ongelmien ratkaisemiseen.

– Ei voida ajatella niin, että investoidaan vain hätäapuun. On erittäin tärkeää saada pakolaisille turvalliset olosuhteet, vaatteita ja katto pään päälle. Samaan aikaan on kuitenkin mietittävä, mistä tämä ongelmatilanne kumpuaa. Juurisyihin puuttuminen tuo tulosta ja siinä globaalissa työssä Suomenkin on oltava mukana.

Talvitien mukaan käsillä oleva pakolaistilanne ei mene pois pelkästään toivomalla, että kyllä tämä aalto tästä itsestään tyyntyy. Hän korostaa, että kriisitilanteen aikana investointeja mietittäessä pitäisi pystyä hahmottamaan, mitä tästä kaikesta saattaa seurata muutaman vuoden säteellä.

– Ratkaistavat asiat eivät ole vain tässä hetkessä, vaan niitä on myös menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Totta kai pitää huolehtia akuuttitilanteen humanitaarisesta avusta, mutta on osattava kääntää katse myös tulevaisuuteen.

Monet Suomeen tulevat pakolaiset ovat koulutettuja ihmisiä.

– Pitäisi herätä havaitsemaan se, miten mahtava voimavara he voivat yhteiskunnallemme olla. Turvallisiin olosuhteisiin päästyään pakolaiset haluavat tehdä tavallisten ihmisten tavallisia asioita, käydä myös töissä.

Hankalien tilanteiden hetkellä on luontevaa kääntyä katsomaan sisäänpäin. Nyky-yhteiskunnassa ja valtiotasolla se ei vain ole mahdollista.

– Ei Suomessa voida ajatella, että kun meillä menee taloudellisesti huonosti, niin me keskitytään vain omiin asioihimme ja laitamme ovet kiinni, jotta saamme olla rauhassa. Se on täysin väärää politiikkaa. Ei elämä eikä maailma mene niin. Suomalainen yhteiskunta tarvitsee avoimuutta ja kansainvälistä toimintaa kaikilla tasoilla ja tavoilla.

Tuija Talvitie