Tuija Pulkkinen

Tuija Kaarina Pulkkinen
30.7.1956, Pihlajavesi

Valtiotieteiden kandidaatti 1982 (poliittinen historia), valtiotieteiden lisensiaatti 1989 ja valtiotieteiden tohtori 1996 (käytännöllinen filosofia); Helsingin yliopisto

Naistutkimuksen professori 2008-, Helsingin yliopisto
Akatemiaprofessori 2011–2015, Suomen Akatemia
Käytännöllisen filosofian dosentti 1998, Helsingin yliopisto
Poliittisen historian dosentti 2002, Turun yliopisto
Valtio-opin, filosofian ja naistutkimuksen dosentti 2002, Jyväskylän yliopisto

J.V. Snellmanin koottujen teosten toimitus, Valtioneuvoston kanslia (1983–1991); Suomen Akatemia /HY, tutkimusassistentti (1991–1995), tutkija (1996–1997), vanhempi projektitutkija (1998–2003); Jyväskylän yliopisto, professori (2003–2007).

Tutkijana maailmalla: Freie Universität, Berlin (1986); U. California Santa Cruz (1991–1994); U. Greifswald (1998–1999); U. Minnesota (2002); U. Manchester (2007–2009); U. Paris 8 (2012).

Tutkimusteemat: Poliittisesti ajatteleminen ja käsitteet, feministinen teoria, poliittinen teoria, filosofian historia, käsitehistoria, saksalainen idealismi.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta Tuhatissa

Kuva: Mika Federley
Tekstit: Tuija Pulkkinen (Suvi Uotinen, toim.)

Suomestakin voi ponkaista kansainvälinen tieteellinen lehti

On ollut hienoa olla mukana pienen, alun perin Suomessa toimitetun julkaisun sinnikkäässä nousussa kansainvälisesti julkaistuksi korkeatasoiseksi erikoislehdeksi. Tämä lehti aloitti 1990-luvulla suomalaisen poliittisen ajattelun esittelijänä, ja veimme sitä Poliittisen ajattelun, käsitteiden historian ja huippuyksikkömme parista yhteisvoimin kansainvälisille kustantajille julkaistavaksi.  Redescriptions-lehti yhdistää omia tieteenalojani: sen alaotsikko on Political Thought, Conceptual History and Feminist Theory, ja olen sen toinen päätoimittaja.

Redescriptions-lehden kansi​

Uskon laatuun, kun puhutaan tieteellisestä julkaisemisesta humanistisilla aloilla.  Pelkään, että nykyisissä julkaisujen laatuluokituksissa mennään helposti hakoteille: jos kaikki haluavat julkaista vain jo ennestään korkeimpaan luokkaan luokitellussa lehdessä, kukaan ei luo uutta. Usein kiinnostava ja korkeatasoinen alkaa marginaaleista, eikä humanistis-yhteiskuntatieteellisillä aloilla ole harvinaista, että marginaaleista löytää pysyväisestikin todellisia helmiä.

Pulkkisen  pääkirjoitus Redescriptions-lehdessä

Redescriptions-lehti pitää vuosittain yhden toimituskunnan kokouksen, johon koko kansainvälinen toimituskunta osallistuu. Vuonna 2013 kokous pidettiin Roomassa, jossa kokouspaikaksi järjestyi Suomen Rooman Instituutti. Suomalaiset toimituskunnan jäsenet Marika Laakko (vas.), Kari Saastamoinen, Tuija Pulkkinen, Anna Elomäki ja Kari Palonen Villa Lanten sivupihalla Gianicolo -kukkulalla.​ Kuvan otti toimituskunnan jäsen Paul-Erik Korvela.​