Touko Siltala

23.6.1957, Helsinki

Filosofian maisteri 1982 (kotimainen kirjallisuus), Helsingin yliopisto

Kustantaja ja toimitusjohtaja 2008–, Kustannusosakeyhtiö Siltala
Kustannustoimittaja 1982, 1984–1987, mainospäällikkö 1987–1989, suoramarkkinointiosaston johtaja 1989–1991, kotimaisen kaunokirjallisuuden kustantaja 1992–2000 ja kirjallinen johtaja 2000–2008, WSOY

Kuva: Veikko Somerpuro
Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

Yhteys yliopistolaisiin ei ole katkennut

Touko Siltala on säännöllisesti yhteydessä Alma Materiinsa. Siltala kustantamon kirjailijoista moni on Helsingin yliopiston historia-aineiden tutkijoita tai opettajia. Kustantamo tekee yhteistyötä humanistisen tiedekunnan laitosten ja oppiaineiden kanssa esimerkiksi järjestettäessä kirjailijavierailuja ja kirjojen julkistamistilaisuuksia.

– Jokin aika sitten meillä oli ranskalainen kirjallisuudentutkija vieraana, joten pidimme ranskalaisen filologian professorin kanssa yhteistyössä ideoidun seminaaritilaisuuden yliopistolla. Vastaavanlaisia kirjailijavierailuita on ollut vaivatonta järjestää muidenkin oppiaineiden kanssa. Matti Klingen teosten julkistamistilaisuuksia on puolestaan ollut luontevaa pitää yliopiston tiloissa.

Touko Siltala haastatteli emeritusprofessori Matti Klingeä Helsingin Kirjamessuilla 2014. Kuva: Siltala Kustannus.

Touko Siltala on jakanut asiantuntijaosaamistaan myös tiedekuntatason hankkeissa.

– Mielelläni autan nykyisiä ja tulevia opiskelijoita, jos osaamisestani ja kontakteistani suinkin on hyötyä.

Humanistinen tiedekunta toteutti Rakentava kumppanuus -projektin vuosina 2010–2011. Siinä selvitettiin eri aloilla työskentelevien humanistialumnien avulla miten yliopisto-opetusta voitaisiin kehittää vastamaan paremmin työelämän odotuksia. Lisäksi hankkeella haettiin ratkaisuja tiedekunnan yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen ja vinkkejä tutkintovaatimusten uudistamistyöhön. Siltala oli yksi viidestä alumnista Rakentava kumppanuus -projektiryhmässä. Lisäksi Siltala osallistui tiedekunnan yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen toimikuntaan vuonna 2012.

Lue lisää humanistisen tiedekunnan Rakentava kumppanuus -projektin tuloksista.

Humanistinen tiedekunta toteutti Rakentava kumppanuus -projektin vuosina 2010 – 2011. Kuvassa ylhäällä Malin Gustavsson ja Touko Siltala ja alarivissä Marianna Kajantie, Mikko Myllykoski, Susanna Miekk-oja ja Henrik Meinander. Kuva: Veikko Somerpuro.