Samu Nyström

Samu Matias Nyström
5.6.1975 Helsinki

Filosofian maisteri 2004 ja filosofian tohtori 2013 (Suomen ja Pohjoismaiden historia), Helsingin yliopisto

Vapaa tutkija ja akateeminen sekatyöläinen 2013-
Jatko-opiskelija Helsingin yliopisto 2004–2013,
Yksityinen ammatinharjoittaja ja tietokirjailija 2004-,
Ensihoidon historia -hankkeen tutkija (Helsingin kaupunki) 2004–2005,
Lääkärit suomalaisessa yhteiskunnassa -hankkeen (Suomen lääkäriliitto) johtaja 2007–2010,
Helsingin pelastuslaitoksen historiahankkeen tutkija 2010,
Suomalaisen väestönsuojelun historia -hankkeen (SPEK) toimittaja,
Helsingin yliopiston historia-aineiden yhteistoimintakoordinaattori 2007–2012,
Medi-Helin historia -hankkeen (Medi-Heli ry) tutkija 2013,
Helsingin suomenkielisen työväenopiston historia -hankkeen tutkija 2013–2014,

Tutkimusteemat
Yleisesti: Kaupunkihistoria, kunnallishallinnon historia, terveydenhuollon historia, sivistyshistoria

Erityisesti: Kaupunkiyhteisöt ja kaupunkielämä kriisiaikoina
Lääkäriprofession historia
Väestönsuojelun ja pelastustoimen historia
Ensihoidon historia
Vapaan sivistystyön historia

Palkinnot ja erityissaavutukset
Helsingin yliopiston rahaston Koskimiehen rahaston väitöskirjapalkinto 2014

Kuva: Pekka Lähteenmäki
Tekstit: Samu Nyström, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Ambulansseista vallan linnakkeisiin ja kristallikruunujen loisteesta kellariloukkoihin – historiantutkijan arkea

Filosofian tohtori Samu Nyströmin mielestä parasta akateemisessa maailmassa ja tutkijan arjessa ovat mahdollisuudet tutustua inhimillisen elämän moniin ulottuvuuksiin niin tutkimuskohteina kuin erilaisissa työyhteisöissäkin. Tutkimustehtävät ovat vieneet Nyströmin hälytystehtävissä toimineiden ambulanssien kyyteihin, monien eri elämänalueiden kansallisten merkkihenkilöiden koteihin sekä moniin sellaisiin paikkoihin ja tiloihin, joihin vain harvat eksyvät.

– Lisäksi tulevat vielä ne lukemattomat ihmiskohtalot, yhteisöt ja paikat, joihin olen päässyt tutustumaan lähdeaineistojen kautta, kertoo Nyström.

Tutkijan työ on kuin salapoliisiromaania lukisi. Vastatakseen tutkimuskysymyksiin täytyy tutustua aiheeseen ja kontekstiin, etsiä ja tutkia aiheesta säilyneitä lähdeaineistoja. Uudempia aikoja koskevissa tutkimuksissa täytyy myös käydä haastattelemassa tärkeiksi tietolähteiksi oletettuja henkilöitä.  Kokonaisuuden täytyy olla hyvin hallussa, jotta monimuotoisesta ja usein satunnaisesti muodostuneesta aineistosta voisi löytää tutkimuksen kannalta oleelliset tiedot. Kun kaikki on valmista, esitellään tulokset ja niihin johtaneet päätelmät suurelle yleisölle.

Tohtorin tutkinnon suorittamisen jälkeen Nyström on toiminut vapaana tutkijana ja luennoijana. Tilaustutkimuksien puolelta häneltä valmistui vuonna 2014 Helsingin työväenopiston historiaa käsittelevä teos ”Oodi sivistykselle”. Parhaillaan Nyström on mukana työstämässä useampaa tietokirjaa, jotka tullaan julkaisemaan lähitulevaisuudessa.

Työn alla on myös väitöskirjan aihetta laajentava post doc -tutkimus, jossa Nyström tarkastelee Helsingin ja Tukholman kaupunkiyhteisöjä 1900-luvun alkupuolen kriisiaikoina (maailmansodat ja suuri lama).

– Keskeisenä tutkimuskohteena on jokapäiväinen hyvyys eli se, miten hajonneiden kaupunkiyhteisöjen jäsenet auttavat lähimmäisiään jokapäiväisen elämän ongelmissa, kertoo Nyström.

Usein tutkijalle käy niin, että jokainen tutkimushanke tuottaa listan jatkokysymyksiä, joihin pitäisi päästä syventymään ja jotka edellyttäisivät omia tutkimushankkeitaan. Näin on käynyt myös Samu Nyströmille.

– Tuo lista alkaa jo olla aika pitkä, ja olen alkanut ymmärtää vanhempien kollegojen huokailua siitä, miten vähän yhden elämän aikana lopulta ehtiikään tutkia.

Tutkija pääsee jänniin paikkoihin. Tässä tapauksessa Kallion kirkon torniin. Kuva: Samu Nyström.​