Takaisin

Pekka Hako

Vesa Pekka Hako
12.2.1957, Helsinki

Filosofian maisteri 2000 ja filosofian lisensiaatti 2000 (musiikkitiede), Helsingin yliopisto
Kasvatustieteiden maisteri 2003 (kasvatustiede), Helsingin yliopisto
Lisäksi sosiologian jatko-opinnot ja viestinnän opintoja Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa.

Toimitusjohtaja 2011-, Pekka Hako Productions Oy
Kulttuurineuvos 2007‒2010, ulkoasianministeriö (Washington DC)
Suomalaisten oopperataltiointien koordinoija 2001‒2015
Toiminnanjohtaja 1991‒2000, Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus
Asiamies 1991‒2000, Luovan säveltaiteen edistämissäätiö
Asiamies 1991‒2000, Suomen Säveltäjät ry:n Sibelius-rahasto
Produsentti 1989‒1991, Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus
Kasvatustieteen assistentti 1989, Helsingin yliopisto
Musiikkikustannustoimittaja 1987‒1990, Edition Pan
Musiikkitieteen assistentti 1987, Helsingin yliopisto
Tutkija 1986‒1987, Suomen akatemia
Johtaja ja perustaja 1983‒1990, Musiikkikoulu Musiikkihuone
Kosketinsoitinten opettaja 1983‒1988, Musiikkikoulu Musiikkihuone
Kustannustoimittaja 1982‒1986, Hellas-piano Oy
Leevi Madetoja-toimikunnan sihteeri 1980‒1984, Suomen Säveltäjät ry
Osapäiväinen kirjastonhoitaja 1980‒1981, Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitos
Intendentti 1979‒1980, Vantaan Orkesteri

Musiikkitoimittaja ja -kirjoittaja 1979- (Yleisradio, lukuisia sanoma- ja aikakausilehtiä)
Tietokirjojen kirjoittaminen 1981-
Kulttuuri- ja taideaineisten televisio-ohjelmien ja dokumenttielokuvien käsikirjoittaminen, ohjaaminen ja tuottaminen 1989-
Suomalaista kulttuuria käsittelevien näyttelyiden käsikirjoittaminen ja tuottaminen 2006-

Kuva: Heikki Tuuli
Tekstit: Pekka Hako (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Humanisti yrittäjänä

Viime vuosien kulttuurielämän hauras työtilanne on ajanut minut yrittäjäksi. Se on tuonut mukanaan taloudellista epävarmuutta mutta antanut henkistä vapautta. Työni tietokirjailijana on parin vuosikymmenen aikana muutenkin muuttunut: perinteisen elämäkerran käsikirjoituksen mukana on kustantajalle esitettävä 300‒400 kappaleen kirjaosto.

Kirja-alan myllerryksessä tietokirjailijan ammattikuva on kokenut melkoisen muodonmuutoksen, nyt olisi osattava myös myydä ideat ja olla toimelias sosiaalisessa mediassa. Kiinnostava aihe itsessään ei enää välttämättä houkuttele julkaisupäätökseen. Minultakin kustantajat kyselevät yhden ja saman laulajattaren henkilökuvakirjaa, jotta se varmasti ylittäisi lööpikynnyksen.

Dokumenttielokuvien tekijänä olen täysin säätiöiden hyväntahtoisuuden varassa. On oltava kekseliäs löytämään hyviä aiheita. Kulttuurista ja taiteesta kertoville dokumenteille ei juuri ole kysyntää; sen sijaan yhteiskunnallisia epäkohtia ruotiville dokumenteille tuntuu yleensä löytyvän julkinen rahoitus. Kilpailu tukieuroista on siis kova. Tosin diplomaattivuoteni Yhdysvalloissa opettivat nöyrästi näkemään, miten suuri työ yksityisessä varainkeruussa on. Mikään ei ole itsestään selvää.

Suomessa parin sadan tuhannen euron keskisuuriin kulttuurihankkeisiin on vaikea saada rahoitusta, jos hakijana on pieni ja nopealiikkeinen tuotantoyhtiö. Sen sijaan, jos hakijana on useita julkisia laitoksia, jotka ensin hakevat rahaa ”hankesuunnitteluun”, sitten ”kansainväliseen verkostoitumiseen”, sitten ”hankkeen koordinointiin” ja lopulta toteuttamiseen, jos hanke vielä on hengissä, avustusta on helpompi saada. Tämä on pienelle humanistiyrittäjälle melkoinen haaste. Kulttuuri-ilmastossamme usko, tuki ja rohkaisu pienen toimijan toteuttamaan suureen hankkeeseen on olematon.

Asiantuntijuus tänään. Mitä se on? ”Voitko tulla puheenjohtajaksi tai keskustelemaan paneeliin.” ”Paljonko maksatte?” ”Emme mitään, mutta saat näkyvyyttä ja voit puffata omia juttujasi”, kuuluu vastaus. Ajallemme tyypillinen mutta minulle täysin outo ajatus on, että kaikki julkisuudessa esiintyvät henkilöt ovat varsinaisen asian sijaan puffaamassa itseään ja asiantuntemustaan. Tällaisista pyynnöistä olen kieltäytynyt.

Kuvaaja: Heikki Tuuli.​
Kuvaaja: Heikki Tuuli.​

 

Takaisin