Takaisin

Paula Havaste

Paula Valpuri Havaste (o.s. Aho)
15.4.1962 Rovaniemi

Filosofian maisteri 1989 ja filosofian lisensiaatti 1991 (kotimainen kirjallisuus), Helsingin yliopisto
Filosofian tohtori 1998, Oulun yliopisto

Ohjelmapäällikkö ja tapahtumapäällikkö 2004-, Tiedekeskus Heureka
Assistentti 1990–1996, Helsingin yliopiston kotimaisen kirjallisuuden laitos
Tiedottaja 1997–2004, Suomen Kansallisteatteri

Palkinnot ja nykyiset luottamustoimet

2004 Gummeruksen Kalle Päätalo -palkinto
2004 Laila Hirvisaaren palkinto
2012 Nurmijärven kunnan Konstiniekka -kulttuuripalkinto
Tieteen tiedotus ry.:n varapuheenjohtaja
Lauri Jäntin säätiön hallituksen jäsen
Suomen Kirjailijaliiton hallituksen jäsen
Alfred Kordelinin säätiön kirjallisuuden jaoston jäsen

Kuva: Marek Sabogal
Teksti: Paula Havaste

Parhaat muistoni Helsingin yliopistosta

Eniten yliopisto-opettajan ajoiltani kaipaan työtä opiskelijoiden parissa. Sellainen määrä innostuneita ja älykkäitä nuoria – ja joka syksy heitä tuli lisää! Tunnen olevani etuoikeutettu, kun sain tutustua niin moneen opiskelijaan vuosien mittaan. Sain myös nähdä monen nykyisen merkkihenkilön ottavan opiskeluaikoinaan suunnan, joka nosti heidät joukosta. Oli se opiskelija, joka kertoi aikovansa hakea Teatterikorkeakouluun, oli lastenkirjan kirjoittamisesta unelmoiva ja se, joka otti kiihkeästi kantaa kulttuuripolitiikkaan. Lahjakkuus heissä ja monissa muissa puski läpi, ja minä sain ilahtuneena nähdä sivusta, kuinka tämä alkoi tapahtua.

Kiinnostuin yliopisto-opettajuuteni aikana paljon siitä, kuinka opettamisen voisi tehdä osallistavaksi. Keskustellen ja yhdessä asioita selvittäen tehdään kestäviä oppimistuloksia. Älykkäiden nuorten opiskelijoiden kanssa oli mahdollista oppia yhdessä ja auttaa heidät saamaan oivalluksia pelkkien muistiinpanojen sijaan.

Oli huikeaa, miten keskustelevaa opetustapaa alkuun hiukan epäilevä yleisöni asettui yhä vahvemmin etukenoon ja alkoi esittää haastavia kysymyksiä ja niiden vastauksia. Muistan joskus hurmioituneena ajatelleeni olevani tahtipuikon heiluttaja, joka saa koko salillisen älykkäitä ihmisiä soimaan hetkittäin samaa säveltä huumaavalla tavalla.

Uskon, että yliopistopedagogiikka on noista ajoista kehittynyt niin, että avoin oppiminen ja oivallusten tukeminen on jo arkea katederiopettamisen sijaan. Mutta opettaminen on siitä kiehtova ala, ettei siinä voi koskaan olla täydellinen. Siksi opettamistaitojen tukeminen tekisi aina hyvää paitsi yliopisto-opettajille, myös koko yliopistolle. Tuloksiakin se kasvattaa, sillä hyvä opetus merkitsee tehokkuutta.

Takaisin