Takaisin

Olof Enckell

Olof Wilhelm Toussaint Enckell
12.3.1900, Kurkijoki – 11.6.1989, Kauniainen

Filosofian kandidaatti 1923, lisensiaatti 1949 ja tohtori 1958, Helsingin yliopisto

Ruotsinkielisen kirjallisuuden professori 19501967, Helsingin yliopisto
Kirjallisuusarvostelija 1924–1932 ja kulttuuritoimittaja 1951–1956, Hufvudstadsbladet
Amanuenssi 1921–1923, Helsingin yliopiston kirjasto

Hallituksen jäsen 1950–1965, Svenska litteratursällskapet i Finland
Östra Finlands nationin inspehtori 1956–1959
Puheenjohtaja 1953, Valtion kirjallisuustoimikunta
Puheenjohtaja 1938–1943, Finlands Svenska författareföreningen
Suomen tiedeseuran jäsen

Palkinnot ja kunnianosoitukset
Tollanderin palkinto 1973
Ruotsin akatemian Suomi-palkinto 1974

Kuva: Wikipedia Commons
Teksti: Tiia Niemelä

Karjalankaipuu

Olof Enckell palveli talvi- ja jatkosodan valtion tiedustelupalvelussa ja toimi sotakirjeenvaihtajana Huvudstadsbladetille. Enckell tunsi Suomen rajaseudun jo entuudestaan, sillä vuonna 1938 hän oli vaeltanut Karjalan erämaissa ja tutustunut rajavartioihin. Kokemuksistaan hän kirjoitti teoksen Vakt i Östen (suom. Rajan vartio). Talvisodan jälkeen hän kirjoitti teokseen jälkikirjoituksen Kringaren och bonden (suom. Talonpoika ja soturi), jossa hän kuvaili kokemuksiaan sotakirjeenvaihtajana. Kirja ei kuvaa niinkään sotatapahtumia, kuin sitä hiljaista, uhrautuvaista ja lakonista asennetta, jolla suomalaiset suhtautuivat sotaan ja sen tuomiin vaikeuksiin. Siinä kerrotaan myös eläväisistä ja vieraanvaraisista karjalaisista, jotka pysyivät tyynesti tuhotuissa kylissään. Enckelliä kiinnostivat raja-Karjalan kulttuuri ja ihmiset alueesta käytäviä poliittisia kiistoja enemmän.

Kuusen vieressä kasvoi mänty. Makasimme maahan painautuneina ja näimme, että männyn kuoresta aivan juuren yläpuolelta oli leikattu palanen kaarnaa. Joku – todennäköisesti joku rajajääkäri vartiopaikallaan – oli raaputtanut pihkaiseen puuhun sanat:

Oi Eurooppa! Missä sun miehesi on?
Me seisomme rajalla yksin.

Rivien ilmaisema katkera totuus oli nyt muuttunut. Me tiesimme, että saksalaiset sotilaskolonnat olivat pystyttäneet leirinsä Joensuuhun johtavien teiden varsille. Emme seisoneet enää rajalla yksin. Euroopasta oli saapunut miehiä.

Olof Enckell, teoksesta "Viesti erämaasta", 1943

Enckell halusi vahvistaa raja-alueen karjalaisten ja sisämaan suomalaisten yhteenkuuluvuutta. Hän kritisoi teoksessaan esimerkiksi Akateemista Karjala-Seuraa siitä, ettei se ollut toteuttanut tietoon perustuvaa isänmaallista perehdytystä raja-alueilla, vaan oli tyytynyt pinnalliseen isänmaallisuuden mainostamiseen, josta räikein esimerkki oli sinivalkoiseksi maalattu rukoushuone. Enckell oli inspiroitunut kansallisromanttisten Karjalan-kävijöiden, kuten Eino Leinon, esimerkistä, ja halusi, että Karjalan raja-alueita asutettaisiin aktiivisesti, parannettaisiin paikallisten elinoloja ja samalla luotaisiin yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Rajajoen asema Terijoella, Karjalan kannaksella, Suomen puolella vuonna 1939. Kuva: Wikimedia Commons

Enckell poikkesi karelianismissaan muista aikansa suomenruotsalaisista kirjailijoista. Kun hänen toinen sota-aikaista Karjalaa käsittelevä teoksensa Rapport från ödemarken (suom. Viesti erämaasta) julkaistiin, sen romanttinen Karjala-kuva sai osakseen paitsi kehuja, myös kritiikkiä. Ragnar Ölander kutsui Enckelliä Svenska Pressenissä julkaistussa kritiikissään ”uusiuskoiseksi journalistiksi, jolla on ruusunpunaisia uudelleenjärjestelyhaaveita tulevaisuuden suur-Suomesta”.

Enckellin Karjalaa käsittelevät teokset sekä hänen kirjoittamansa Jägarnas historia (suom. Jääkärien historia) käännettiin kaikki suomeksi pian ilmestymisensä jälkeen. Kiinnostus Karjalaa kohtaan oli 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla suurta, joten Enckellin teoksille oli lukijakuntaa. Enckell suhtautui myönteisesti suomen kieleen, vaikka olikin itse ruotsinkielinen. Kielitaistelu suomen- ja ruotsinkielisten välillä oli vielä voimissaan 1930-luvulla, mitä Enckell piti valitettavana asiantilana. Hän korosti suomen ja ruotsin kielten yhteiseloa, sillä kummankin kielen puhujia yhdisti kuitenkin sama isänmaa.

Enckellin vahva isänmaallisuus ja kansallisromanttiset vaikutteet tekevät hänestä mielenkiintoisen ja ainutlaatuisen modernistin.

Lähteet:
Enckell, Emelie. Olof Enckells liv i centrum av en kulturepok. Schildts & Söderströms. Helsinki 2015.
Wrede, Johan. Enckell, Olof. Kansallisbiografia –verkkojulkaisu. Viitattu 6.10.2015.

Takaisin