Minna Maijala

Minna Maarit Maijala
18.5.1975, Raahe

Filosofian maisteri 2001 ja filosofian tohtori 2008 (kotimainen kirjallisuus), Helsingin yliopisto

Tutkija, tietokirjailija
Tutkija 2007–2008, Edith - Suomalaisen kirjallisuuden kriittiset editiot -yksikkö, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Koordinaattori 2008–2010, Kirjallisuudentutkimuksen valtakunnallinen tutkijakoulu, Helsingin yliopisto

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Minna Canthin elämä ja tuotanto, 1880- ja 1890-luvun realistinen kirjallisuus, kirjallisuuden tunteet ja intohimot, elämäkerrallinen tutkimus, tekstikriittinen tutkimus, käsikirjoitukset ja kirjoitusprosessit.

Palkinnot ja erityissaavutukset
Tieto Finlandia -ehdokkuus 2014
Blogistanian Tieto 2014 -voittaja

Kuva: Anni Kössi, Otava
Tekstit: Minna Maijala (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

”Miedot tunteet kyllästyttivät Minna Canthia” – Ylen Elävä arkisto

Kouluradion lähettämässä ohjelmassa vuodelta 1959 Hellin Kannas haastattelee Minna Canthin tytärtä Lyyli Andersinia ja tyttären kälyä Aija Kotilaista Minna Canthin elämästä Kuopiossa. Kannas vierailee myös Kuopion museossa, Minna Canthille omistetussa huoneessa.

Kurkistus Minna Canthin elämään, julkaistu 12.10.1959, Ylen Elävä arkisto.