Takaisin

Minna Lindgren

Minna Liisa Gabriela Lindgren
s. 1963, Helsinki

Filosofian maisteri 1994 (musiikkitiede), Helsingin yliopisto

Kirjailija
Toimittaja, ohjelmapäällikkö, Yleisradio 1986–2008

Julkaisut:
Musiikki on vakava asia 1998 (Loki)
Pianon palkeita orkesterin koskettimille 2002 (Tammi)
Leif Segerstam Nyt! 2005 (Teos)
Sivistyksen turha painolasti 2011 (Teos)
Kuolema Ehtoolehdossa 2013 (Teos)
Sinfoniaanisin terveisin (yhdessä Olli Löytyn kanssa) 2014 (Teos)
Ehtoolehdon pakolaiset 2014 (Teos)
Ehtoolehdon tuho 2015 (Teos)

Palkinnot:
Kirkon tiedotuspalkinto 2008
Bonnierin suuri journalistipalkinto 2009
Runeberg-ehdokkuus 2015

Kuva: Outi Järvinen
Teksti: Minna Lindgren, Kaija Hartikainen (toim.)

Työtä riittää innostuneelle tekijälle

Humanistille ei kanneta kotiin tarjottimella mielenkiintoisia työtehtäviä. Olen tehnyt erilaisia radio-ohjelmia erilaisille toimituksille, tullut tuottaneeksi ja toimittaneeksi tv-ohjelmia, suoria ja raskaasti tuotettuja, kirjoittanut kolumneja, artikkeleita, pakinoita, libreton, kuunnelmia, tietokirjoja ja romaaneja, puhunut tai luennoinut musiikista, kuolemasta, hyvästä vanhuudesta, kulttuurin rahoituksesta, elämän merkityksestä ja melkeinpä mistä tahansa pyydetystä aiheesta. Näin monipuolinen ja runsas toimenkuva on syntynyt omasta aktiivisuudestani. Olen innostunut, kiinnostunut, kysynyt, tarjoutunut, ehdottanut, ideoinut ja vain tehnyt.

Vitkastelu ja myöhemmäksi siirtäminen eivät sovi minulle. Jos kukaan muu ei innostu ajatuksistani, hylkään ne ja siirryn seuraaviin ajatuksiin. Lapsekkaana optimistina en haudo niitä asioita, jotka eivät toteutunut, vaan nautin jokaisesta toteutuneesta haaveesta.

Humanistiksi päädytään usein oman intohimon kautta. Jokin itselle tärkeä asia heittää ihmisen yliopistoon, ja väistämättä tiettyyn alaan syventyminen luo kontakteja ja työmahdollisuuksia. Yksi hyvin tehty työ huomataan, ja niin tarjoutuu toinen mahdollisuus.

Tärkeintä minulle työssä on ollut sisältö. Mistä kirjoittaisin tai puhuisin, jos olisin teoreettisesti pätevä journalisti ilman omaa erikoisalaani, omia intohimojani? Sama pätee kirjailijan identiteettiini. Kaikille muille paitsi itselleni esikoisromaanin julkaiseminen 50-vuotiaana oli yllätys. Monet kyselivät, mistä moinen uranvaihto. Mutta siirtyminen toimittajasta kirjailijaksi ei ollut uranvaihto, vaan jo aloitetun polun leventyminen. Tiesin aina, että joskus kirjoittaisin myös fiktiota. Tarvitsin vain oikean aiheen.

Kirjamessuilla 2014. Jussi Tiihonen haastattelee Minna Lindgreniä Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan ständillä kirjasta Ehtoolehdon pakolaiset. Kuva: Mika Federley​​
Kirjamessuilla 2014. Jussi Tiihonen haastattelee Minna Lindgreniä Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan ständillä kirjasta Ehtoolehdon pakolaiset. Kuva: Mika Federley​​

Kun olin käyttänyt omien vanhempieni vanhenemisen ja kuoleman journalistisesti loppuun kirjoittamalla useita artikkeleita vanhustenhoidosta, ymmärsin tehneeni romaanisarjan edellyttämän taustatyön ja piteleväni käsissäni sitä aihetta, joka on pakko käsitellä kaunokirjallisin keinoin. Sillä kun haluaa kertoa totuuden, on kirjoitettava fiktio.

Takaisin