Takaisin

Mikko Myllykoski

Mikko Markus Myllykoski
25.12.1963, Vammala

Humanististen tieteiden kandidaatti 1993 ja filosofian maisteri 1998 (yleinen historia), Helsingin yliopisto
Taidehistorian jatko-opiskelija 2012–, Helsingin yliopisto

Elämysjohtaja 2002–, Heureka
Suunnittelupäällikkö 1999–2002, erikoissuunnittelija 1994–1999 ja suunnittelija 1990–1994, Heureka
HYY:n historiahankkeen tutkimusapulainen 1990

Suomen tiedetoimittajain liitto ry, puheenjohtaja 2015–
Società Dante Alighieri (comitato di Helsinki), puheenjohtaja 2008–2012
Suomen Inter Press Service ry, puheenjohtaja 1994–2000

Tutkimusteemat:
Matkakirjallisuusteemainen pro gradu Mrs. Alec Tweedien katseesta Suomeen 1896
Valmisteilla väitöskirja Dialogi pimeässä -näyttelystä radikaalina sosiaalisen innovaationa

Palkinnot
Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto näyttelystä Pohjoismaiset löytöretkeilijät 1997 (yhdessä Jouko Koskisen kanssa)

Tunnustuksia Heurekan näyttelytoiminnalle
Kuukauden työnantaja, työministeriön tunnustus Dialogi pimeässä -näyttelyn 45 näkövammaisen oppaan rekrytoinnin johdosta 2001
Suomen ilmailutoimittajien yhdistyksen Follow Me -palkinto Lentoon!-näyttelystä 2003
Maailman tiedekeskusliitto ASTC:n Roy L.Shafer Leading Edge Award for Visitor Experience näyttelystä Heureka tulee hulluksi 2014

Kuva: Pinja Myllykoski
Tekstit: Mikko Myllykoski (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Ylioppilaselämää

Historianopintoihin minua houkutteli kokemus peräti viidestä eri tavoin inspiroivasta Norssin historianopettajastani. Ensimmäinen oli marxilainen, toinen juurevasti isänmaallinen, kolmas korostetun vähäeleinen ja neljäs opetti koko kehollaan – viides taas luennoi jonkinlaiseen yliopistotyyliin. Yhteistä heille oli peittelemätön kiinnostus opettamaansa aihetta kohtaan. Kun vielä latinanopettajani oli yhtä inspiroiva kuin edellä mainitut yhteensä, otin myös latinan kielen ja Rooman kirjallisuuden opinto-ohjelmaani.

Esitelmä Zeuksen temppelin raunioilla. Kronoslaiset Kreikassa, Ateena, 1985.

Yliopistossa persoonallisuuksien kirjo luonnollisesti laajeni, eikä kaikista heistä voinut välittyä palavin intohimo opiskelijoille asti ainakaan luento-opetuksessa. ”Tästähän aiheesta voisi pitää kokonaisen luentosarjan”, saattoi lohkaista dosentti, jonka asia ei kuitenkaan riittänyt edes sen luennon mittaiseksi, vaan alkoi myöhässä ja päättyi etuajassa. Onneksi oli räikeitä poikkeuksia, jotka osoittivat todeksi, että luento-opetuksen ei tarvitse olla mekaanista tiedonsiirtoa muistiinpanoista toisiin suurella hävikillä. Vuosikymmenten takaakin muistan kiitollisuudella näkemyksiä ja detaljeja yhtä hyvin Suomen talonpojan kuin Islaminkin historian luennoista – Trimalchion pitojen tekstiselityksistä puhumattakaan.

Olympian kisat 1985. Historianopiskelijoiden ainejärjestön Kronoksen Kreikan-kiertomatka.

Ensimmäisestä vuodesta alkaen opiskelijaelämä oli muutakin kuin luentoja ja tenttejä. Ainejärjestö Kronoksessa järjestimme vuodenkierron bileet, mutta myöskin kunnianhimoista opinto-ohjelmaa, kuten ”Elokuva etsii entistä” -seminaarin elokuvan ja historian suhteesta. Kirjoitimme, hankimme kirjoituksia, taitoimme ja painoimme Kronikkaa, myös 40-vuotisjuhlanumeron (1985), jota varten haastattelimme koko joukon aiempien sukupolvien Kronos-aktiiveja. Tuotimme juhliin Wapaan Näyttämön teatteriesityksiä, joissa innostus korvasi kaiken muun tarpeellisen puutetta. Muistan vieläkin amerikkalaisen vierailevan professorin pyyhkivän hikeä kaljultaan, kun joulubileissä Dario Fon pääsiäisnäytelmässä ”Ilveilijät ristin juurella” naulasimme päähenkilöä puuhun. Keksimme kaikenlaista, mistä ehkä osa olisi saanut jäädä keksimättäkin – esimerkiksi kaljaviestin korvaaminen koskenkorvaviestillä, jonka voittajajoukkue sai palkinnoksi vielä yhden pullon Koskenkorvaa.

Kameran takana Mykenessä. Kronoksen Kreikan-matka 1985.

Musiikki oli Kronoksen juhlissa tärkeää: lauluesityksiä oli yleensä ja toisinaan bändikin. Rauli Badding Somerjoen Kronos-keikan missasin, mutta pj-vuotenani 1985 olin järjestämässä Kronoksen tammikuun bileisiin Freud Marx Engels & Jungin kaikkien aikojen ensimmäisen keikan ja toukokuun 40-vuotisjuhliin kutsuimme juuri ensimmäistä levyään julkaisevan Lapinlahden linnut. Bileet tavattiin päättää Georg Otsin Saarenmaan valssiin, joka soi useimmiten vinyyliltä, joskus C-kasetilta.

Georg Ots laulaa Saarenmaan valssin suomeksi
 

 

Takaisin