Takaisin

Mikko Myllykoski

Mikko Markus Myllykoski
25.12.1963, Vammala

Humanististen tieteiden kandidaatti 1993 ja filosofian maisteri 1998 (yleinen historia), Helsingin yliopisto
Taidehistorian jatko-opiskelija 2012–, Helsingin yliopisto

Elämysjohtaja 2002–, Heureka
Suunnittelupäällikkö 1999–2002, erikoissuunnittelija 1994–1999 ja suunnittelija 1990–1994, Heureka
HYY:n historiahankkeen tutkimusapulainen 1990

Suomen tiedetoimittajain liitto ry, puheenjohtaja 2015–
Società Dante Alighieri (comitato di Helsinki), puheenjohtaja 2008–2012
Suomen Inter Press Service ry, puheenjohtaja 1994–2000

Tutkimusteemat:
Matkakirjallisuusteemainen pro gradu Mrs. Alec Tweedien katseesta Suomeen 1896
Valmisteilla väitöskirja Dialogi pimeässä -näyttelystä radikaalina sosiaalisen innovaationa

Palkinnot
Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto näyttelystä Pohjoismaiset löytöretkeilijät 1997 (yhdessä Jouko Koskisen kanssa)

Tunnustuksia Heurekan näyttelytoiminnalle
Kuukauden työnantaja, työministeriön tunnustus Dialogi pimeässä -näyttelyn 45 näkövammaisen oppaan rekrytoinnin johdosta 2001
Suomen ilmailutoimittajien yhdistyksen Follow Me -palkinto Lentoon!-näyttelystä 2003
Maailman tiedekeskusliitto ASTC:n Roy L.Shafer Leading Edge Award for Visitor Experience näyttelystä Heureka tulee hulluksi 2014

Kuva: Pinja Myllykoski
Tekstit: Mikko Myllykoski (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Italia

Kiinnostukseni antiikin historiaan ja latinan kieleen kasvoi rakkaudeksi Välimeren kulttuuria ja erityisesti Italiaa kohtaan. Opintojeni alussa suuntauduin antiikintutkimukseen ja olin Villa Lantessa sekä lyhyellä että syksyn mittaisella tieteellisellä kurssilla.

”Jouluksi pois kotoa”. Valokuva-albumin kansi vuodenvaihteen 1984–1985 interrailista.

Yliopiston ilmoitustaululta löytyi myös mahdollisuus osallistua arkeologisiin kaivauksiin Cerveterissä, Etruriassa, Gruppo Archeologico Romanon kanssa. Kun vielä interrail-matkanikin pyyhkivät pitkin saappaanvartta, olin pikkuhiljaa saavuttanut sellaisen kielitaidon, että olin kuusi viikkoa puumarkkinatieteen graduntekijän tulkkina selvittämässä, miten italialaiset ovien, ikkunoiden ja huonekalujen valmistajat käyttävät pohjoisia puulajejamme. Teollisuusalueiltakin löysin kulttuuria ja inhimillistä kanssakäymistä arvostavia italialaisia ja tajusin lopullisesti, että Italian viehätys ei ollut vain kiinnostustani sen taiteeseen ja korkeakulttuuriin.

Siena, Italia, tammikuu 1985. Kuva Mikko Myllykoski.

Tiedekeskus Heurekassa eräs kiehtovimpia hankkeitani on ollut suunnitella ja käsikirjoittaa Italian renessanssia käsittelevä ohjelma Suomen suurimmalle projisiointiopinnalle eli Heurekan Verne-teatterin 500 neliömetrin kokoiseen kupoliin. Esidigitaalisen tekniikan aikana ohjelma rakennettiin koko kuvun kalansilmädiakuvista, joihin yhdistettiin elävää kuvaa kolmen ruudun videopanoraamana.

Syrakusan kreikkalainen teatteri. Joulukuu 1986. Kuva: Vesa Vasara.

Italia-harrastusta olen voinut syventää Suomessa Società Dante Alighierin toiminnassa. Olemme kutsuneet Suomeen kielen, kulttuurin ja yhteiskunnan asiantuntijoita Italiasta, kuten elokuvaohjaajia, historioitsijoita, kirjallisuudentutkijoita, mutta myös väärennösmuseon johtajan, roomalaisen näkövammaisen lakimiehen, tiedeklovnin, sardinialaisia tenorilaulajia ja ensimmäisen italialaisnaisen, jolla on liikennelentolupakirja.

Roomassa ylioppilaasta tuli ”Dottore” ja kirjastokortilla pääsi Vatikaanin muurien sisään, mutta Palazzo Farneseen École Françaisen kirjastoon tarvittiin myös toki passi. Sen lukusaleissa oli sallittua – ja yleistä – tuolloin myös polttaa. Kuva Ville Vauras.

Myös tiedekeskusalalla on syntynyt syvää yhteistyötä Italiaan, erityisesti Trenton tiedemuseon MuSen eli Museo delle Scienzen uudisrakennushankkeen yhteydessä. Toimin tuolloin museon visioryhmässä ja nyttemmin museon tieteellisessä neuvottelukunnassa vastuualueenani kansainvälinen yhteistyö.

Verne-teatterin ohjelmajuliste 1995.

 

Takaisin