Takaisin

Mikko Myllykoski

Mikko Markus Myllykoski
25.12.1963, Vammala

Humanististen tieteiden kandidaatti 1993 ja filosofian maisteri 1998 (yleinen historia), Helsingin yliopisto
Taidehistorian jatko-opiskelija 2012–, Helsingin yliopisto

Elämysjohtaja 2002–, Heureka
Suunnittelupäällikkö 1999–2002, erikoissuunnittelija 1994–1999 ja suunnittelija 1990–1994, Heureka
HYY:n historiahankkeen tutkimusapulainen 1990

Suomen tiedetoimittajain liitto ry, puheenjohtaja 2015–
Società Dante Alighieri (comitato di Helsinki), puheenjohtaja 2008–2012
Suomen Inter Press Service ry, puheenjohtaja 1994–2000

Tutkimusteemat:
Matkakirjallisuusteemainen pro gradu Mrs. Alec Tweedien katseesta Suomeen 1896
Valmisteilla väitöskirja Dialogi pimeässä -näyttelystä radikaalina sosiaalisen innovaationa

Palkinnot
Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto näyttelystä Pohjoismaiset löytöretkeilijät 1997 (yhdessä Jouko Koskisen kanssa)

Tunnustuksia Heurekan näyttelytoiminnalle
Kuukauden työnantaja, työministeriön tunnustus Dialogi pimeässä -näyttelyn 45 näkövammaisen oppaan rekrytoinnin johdosta 2001
Suomen ilmailutoimittajien yhdistyksen Follow Me -palkinto Lentoon!-näyttelystä 2003
Maailman tiedekeskusliitto ASTC:n Roy L.Shafer Leading Edge Award for Visitor Experience näyttelystä Heureka tulee hulluksi 2014

Kuva: Pinja Myllykoski
Tekstit: Mikko Myllykoski (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Alussa oli kuva

Herttoniemen lumenkaatopaikka, toukokuu 2013. Kuva: Mikko Myllykoski.

Historioitsija elää tekstien maailmoissa, mutta kirjoitusta vanhempaa on kuva, ja vauvakin kommunikoi ilmeillä ja eleillä ennen kuin puhuu. Kuvien katsominen, tulkitseminen ja tekeminen ovat kiehtoneet minua aina, vaikka ne eivät koskaan ole olleet tekemisieni pääosassa. Nuoruuden valokuvausharrastus, loputon elokuva-arkistoelokuvien katselu, kuvatoimitustyöt ja Kronikka-lehden tekeminen tarjosivat kuvallisen hahmottamisen riemua opiskeluaikana.

Aristide Maillol: La Montagne (1937), Jardin des Tuileries, Paris. (2013). Kuva: Mikko Myllykoski.

Heurekassa muotoilijat, graafiset suunnittelijat ja verkkotoimittajat ovat visuaalisuuden ammattilaisia ja voin nauttia heidän osaamisestaan. Näyttelyn tekeminen ei ole fordilainen liukuhihnaprosessi, jossa käsikirjoitus annettaisiin muotoilijalle, joka puolestaan laatisi valmiit piirustukset pajalle, vaan onnistuminen perustuu dialogiin asiantuntijoiden välillä ja testauksiin yleisön kanssa.

Oman visuaalisen luomisvimmani puran Sakari Pälsin hengessä: yrittämällä näppäillä – puhelimellani – hyviä kuvia, ja julkaisen niitä Instagramissa. Suurta iloa minulle tuottaa myös se, että tyttäreni on jo pitkään ottanut mielenkiintoisempia valokuvia kuin isänsä.

Visakoivu Tyrväällä. Kuva: Mikko Myllykoski.

 

Selfie. Technorama, Winterthur, Sveitsi. (2013) Kuva: Mikko Myllykoski.

 

Takaisin